Na jesiennym Forum Wagony Towarowe które odbyło się w listopadzie w Zurichu przedstawiciele Wspólnej Grupy Sektorowej - JSG dokonali podsumowania dwuletniego okresu działalności. Wyniki działalności przedstawił Pan Peter Danzer, który przejął kierownictwo gry JSG po przejściu Pana Jensa Engelmanna do Europejskiej Agencji Kolejowej.
Kliknij tutaj, aby zobaczyć prezentację.
Wg tej prezentacji działalność można podsumować następująco:
1.W ciągu dwóch lat badaniami EVIC prowadzonymi w 16 krajach objęto prawie 1,5 miliona osi
Z tego w wyniku badań:
854 496 osi zakwalifikowano jako „OK”
459238 osi zakwalifikowano jako „C”
29793 osi zakwalifikowano jako „X” czyli wyłączono natychmiast z eksploatacji.
Ponadto z eksploatacji wyłączono z innych przyczyn 114 353 osie.
2. Prawidłowość oceny stanu osi w wyniku inspekcji wizualnej potwierdziły wyrywkowe badania nieniszczące osi objętych uprzednio badaniami EVIC. Badaniom wyrywkowym poddano 12 419 osi.
Wśród:
5664 osi zakwalifikowanych jako „OK” - nie znaleziono żadnych nieprawidłowości
4261 osi zakwalifikowanych jako „C” - znaleziono w 3 osiach nieprawidłowości (0,07%)
2494 osi zakwalifikowanych jako „X” - znaleziono w 14 osiach nieprawidłowości (0,56%).
3. W 2012 rozpoczęto tworzenie powszechnego rejestru stanu osi – EWT obejmującego 47 pozycji dotyczących każdej z osi. Dotychczas tylko jeden polski przewoźnik składa okresowe informacje o postępie wdrażania rejestru EWT.
4. Przygotowane przez JSG projekt „Jednolitych Kryteriów Utrzymania osi/zestawów kołowych – ECCM” został przekazany do Grupy Roboczej CEN WG11 w celu ich uwzględnienia w nowym wydaniu normy EN 15313. Można się spodziewać, że nowa norma wejdzie w życie za ok dwa lata.
Niezależnie od tych prac projekt ECCM powinien być wykorzystywany jako kryteria zharmonizowane przy certyfikacji ECM
JSG ponownie podała terminy wykorzystywania kół obręczowanych w wagonach towarowych z hamulcami klockowymi kursującymi z prędkością ponad 80 km/godz.
Terminy te są następujące:
01.01.2011 – końcowy termin zamawiania kół obręczowanych,
01.01.2012 – końcowy termin zamawiania obręczowania kół,
01.01.2020 – ostateczny termin wycofania z eksploatacji kół obręczowanych, przy czym od 1.01.2013 minimalna grubość obręczy nie może być mniejsza niż 43 mm.