Interwencja IGTL ws. cennika stawek jednostkowych

Fot. GW

W dniu 23 sierpnia Izba skierowała do MTBiGM pismo w sprawie stawek jednostkowych opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej na rozkład jazdy pociągów 2013/2014, którego treść prezentujemy poniżej. 

Przewoźnicy kolejowi skupieni w izbie są bardzo zaniepokojeni brakiem jakichkolwiek informacji dotyczących stawek jednostkowych opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej na RJ 2013/2014, które będą obowiązywać od 15 grudnia 2013 roku.

Decyzją z dnia 14 kwietnia 2013r Prezes UTK odmówił ich zatwierdzenia.

30 maja br. opublikowany został wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w sprawie: Uchybienie zobowiązaniom państwa członkowskiego – Transport –Dyrektywa 91/440/EWG – Rozwój kolei wspólnotowych – Dyrektywa 2001/14/WE – Alokacja zdolności przepustowej infrastruktury kolejowej – Artykuł 6 ust. 2 i 3 dyrektywy 2001/14 – Utrzymujący się brak równowagi finansowej – Artykuł 6 ust. 1 i art. 7 ust. 3 i 4 dyrektywy 91/440 – Brak zachęt dla zarządcy infrastruktury – Artykuł 7 ust. 3 i art. 8 ust. 1 dyrektywy 2001/14 – Obliczanie opłat za minimalny dostęp – podważający metodykę ustalania tych stawek.

Z opinii opracowanej przez firmę CROS na zlecenie UTK i udostępnionej opinii publicznej wynika, że wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości jest ostateczny i musi zostać wdrożony.

Punkty 80 -86 uzasadnienia w/w wyroku jednoznacznie wskazują na niezgodność Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 27 lutego 2009 roku w sprawie warunków dostępu i korzystania z infrastruktury kolejowej zarówno z Dyrektywą 2001/14/WE jak i art. 33 ust.2 Ustawy o transporcie kolejowym, który stanowi, że opłata podstawowa za korzystanie z infrastruktury kolejowej jest ustalana przy uwzględnieniu kosztów, jakie bezpośrednio poniesie zarządca w rezultacie wykonywania przewozów pociągami. Wyżej wymienione punkty  uzasadnienia wskazują, że do takich kosztów nie można zaliczyć kosztów pośrednich i kosztów finansowych oraz przynajmniej w części kosztów utrzymania ruchu kolejowego oraz kosztów amortyzacji.

Wobec powyższego niezbędna jest zasadnicza zmiana przynajmniej § 8 cytowanego rozporządzenia.

Zgodnie z art. 30 ust. 4 Ustawy o transporcie kolejowym Zarządca powiadamia wnioskodawców o przydzielonej trasie nie później niż na miesiąc przed wejściem w życie rozkładu jazdy pociągów, co w roku 2013 powinno nastąpić najpóźniej w dniu 15 listopada  2013 roku. Nie da się tego zrobić bez zatwierdzonych stawek. Do tego terminu pozostało zaledwie ok. 80 dni, a o ile nam wiadomo PKP PLK nie przedłożyło jeszcze nowego projektu „cennika”.  Z dużym prawdopodobieństwem można założyć, że jedną z przyczyn tego opóźnienia jest brak nawet projektu nowej wersji rozporządzenia.

W związku z powyższym zwracamy się do Pana Ministra o informację, na jakim etapie znajduje się przygotowanie zmian do ww. rozporządzenia oraz jakie działania zostały podjęte, aby dotrzymać terminu opublikowania nowego „cennika”. Co będzie w przypadku, gdy do czasu wejścia w życie nowego rozkładu jazdy jednostkowe stawki opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej nie zostaną zatwierdzone?

Z ramienia IGTL podpisał Przewodniczący Sekcji Przewoźników Kolejowych Piotr Macioszek.

W odpowiedzi IGTL otrzymało pismo następującej treści: 

W odpowiedzi na pismo IGTL/8/1-84/2013 z 23 sierpnia 2013r. uprzejmie informuję, że MTBiGM podejmie wszelkie możliwe kroki, aby Prezes Urzędu Transportu Kolejowego możliwie szybko zatwierdził stawki jednostkowe opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej na rozkład jazdy pociągów 2013/2014. Oczekujemy, że podjęte wspólnie PKP PLK S.A. i Ministerstwem Finansów działania umożliwią złożenie przez zarządcę infrastruktury stosownego wniosku do Prezesa UTK  w połowie września br.

Jednocześnie wyjasniam, iz w ocenie Ministerstwa, w związku z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawie C-512/10 (treść wyroku publikowana była na stronie IGTL), prezes UTK nie jest zobowiązany stosować tych przepisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 27 lutego 2009r. w sprawie warunków dostępu i korzystania z infrastruktury kolejowe, które są sprzeczne z prawem europejskim w zakresie wskazanym w wyroku. Oznacza to, iż zatwierdzenie stawek dostępu na rozkład jazdy 2013/14 nie jest uzależnione od nowelizacji rozporządzenia. Niemniej prace nad zmianą rozporządzenia zostały już rozpoczęte. 

Podpisał Podsekretarz Stanu Andrzej Massel

Aby pobrać oryginał kliknij TUTAJ