Fot. KZN Bieżanów
Grupa KZN Bieżanów wyprodukowała rozjazd kolejowy dedykowany dla systemu kolei dużych prędkości. Rz60E1-1200 HS to konstrukcja dzięki której pociągi będą mogły bezpiecznie rozpędzić się do prędkości 250 km/h.
Wychodząc naprzeciw rynkowym tendencjom Grupa KZN Bieżanów zaprezentowała podczas targów Trako 2013 jedno ze swoich najnowszych osiągnięć – rozjazd Rz60E1-1200 HS. Produkt wyposażony m.in. w systemy nowoczesnych podrozjezdnic zespolonych zintegrowanych z wąskimi zamknięciami nastawczymi i krzyżownicę z ruchomym dziobem. Rozjazd jest jednocześnie pierwszym, namacalnym efektem działalności nowozałożonej spółki KZN „Bieżanów” & TALEGRIA.
Uznanie dla obranego kierunku rozwoju technologicznego wyraził wiceminister Andrzej Massel. Oglądając konstrukcję rozjazdu zlokalizowaną na terenach zewnętrznych targów (TZ01) zastanawiał się nad możliwościami szybkiego wdrożenia takich rozwiązań na krajowej sieci kolejowej a zwłaszcza na „poligonie KDP” czyli Centralnej Magistrali Kolejowej. – Polskiej kolei pilnie potrzeba takich produktów nawierzchniowych – podsumował krótko spotkanie z managementem Grupy KZN Bieżanów.
Dziś niestety braki w infrastrukturze powodują, że nawet na najlepiej przygotowanych magistralach granica prędkości dla pojazdów szynowych to w praktyce 160 km/h. Nowoczesny produkt w postaci rozjazdu Rz60E1-1200 HS zamontowany wraz z systemami sterowania typu ECTS pozwoliłby już pokazać „polskiemu Pendolino” cały potencjał i rozpędzić się do 250 km/h. - Po to by włączyć się do światowego trendu KDP potrzebujemy lepszych rozwiązań związanych z infrastrukturą kolejową, nawierzchnią szynową a zwłaszcza z kluczowymi jej elementami, czyli rozjazdami - mówił podczas prezentacji rozjazdu Ryszard Leszczyński, prezes Kolejowych Zakładów Nawierzchniowych „Bieżanów”. – To one na szlaku limitują prędkość, bezpieczeństwo i wygodę jazdy. To bez nich nie zrobimy kroku przybliżającego nas do coraz to bardziej powszechnych standardów kolejowych opisywanych granicznymi prędkościami 250, 300, czy 350 km/h – akcentował.
- Wychodzimy naprzeciw ogólnoświatowym tendencjom rozwijania technologii Kolei Dużych Prędkości. Wewnętrzny program innowacji, ma doprowadzić do zaprezentowania szerokiej gamy produktów dedykowanych dla systemu KDP – dodawał Jacek Paś, prezes nowej spółki KZN „Bieżanów” & TALEGRIA Sp. z o.o.
Konstrukcja rozjazdu Grupy KZN Bieżanów w swej wersji podstawowej jest wielonapędowa - iglice w zwrotnicy przestawiane są trzema, a ruchomy dziób krzyżownicy przestawiany jest dwoma napędami. Zastosowane zamknięcia nastawcze są niewrażliwe na podłużne przemieszczenia elementów szynowych względem siebie (tzw. pełzanie). Produkt Grupy KZN pozwala na jazdę pociągów z prędkością maksymalną do 250 km/h na kierunku zasadniczym i 100 km/h- na kierunku zwrotnym rozjazdu. Promień łuku toru zwrotnego wynosi zgodnie z oznaczeniem 1200 m, a skos rozjazdu to 1:18,5. Wrażenie na odwiedzających robiły zwłaszcza rozmiary konstrukcji, gdyż całkowita długość budowlano-konstrukcyjna rozjazdu wynosi 67 352 mm.
Warto podkreślić, że rozjazd Rz60E1-1200 HS został wyprodukowany przy współudziale kilku firm które dostarczyły doń swoje najnowocześniejsze technologie. Dwaj założyciele KZN „Bieżanów” & TALEGRIA dostarczyli zasadnicze elementy konstrukcji - Kolejowe Zakłady Nawierzchniowe „Bieżanów" są autorem całej koncepcji, ogólnym wykonawcą rozjazdu a także producentem zwrotnicy wraz zamknięciami nastawczymi typu SZN umieszczonymi w wąskich stalowych podrozjazdnicach z osłonami; Talleres Alegría dostarczyła natomiast krzyżownicę z ruchomym dziobem. Inni kooperanci dostarczyli: system sprężystego przytwierdzenia elementów szynowych (Schwihag), podrozjazdnice strunobetonowe - (Wytwórnia Podkładów Strunobetonowych "STRUNBET") oraz napędy i kontrolery wraz z umocowaniem (Thales Polska).
Źródło: KZN Bieżanów