150 km nowych torów za 160 mln zł

Fot. hamman.pl

160 mln zł gwarancji bankowych i 40 mln zł kredytu potrzebnego do realizacji remontu linii kolejowej z Rembertowa do Tłuszcza uzyskała spółka Torpol od BGK i BZ WBK. Odcinek Rembertów – Tłuszcz (Sadowne) to fragment linii Rail Baltica z Polski na Litwę.

Jak powiedział prezes Torpolu Tomasz Sweklej, w ramach modernizacji odcinka Rembertów – Zielonka – Tłuszcz (Sadowne) o długości ponad 66 km powstanie ok. 150 km nowych torów, zostanie wymieniona sieć trakcyjna i 140 rozjazdów, powstanie 38 nowych peronów, a poza tym wiadukty, ekrany akustyczne i przejścia dla zwierząt.

- Na odcinku Zielonka – Wołomin Słoneczna w ramach inwestycji powstanie dodatkowa para torów dla ruchu podmiejskiego. Takie rozwiązanie pozwoli na prowadzenie ruchu pociągów dalekobieżnych i aglomeracyjnych po oddzielnych torach – w efekcie umożliwi to sprawniejsze zarządzanie intensywnym ruchem kolejowym – powiedział Sweklej.

Po remoncie pociągi pasażerskie będą mogły rozwijać na tej linii prędkość do 160 km/godz., a towarowe do 120 km/godz. Wartość robót realizowanych przez konsorcjum, którego liderem jest Torpol, przekracza 1,3 mld zł. Prace mają się zakończyć w 2015 r.

Udział Banku Gospodarstwa Krajowego i Banku Zachodniego BZ WBK w finansowaniu jest równy. Jak wskazał podczas konferencji wiceprezes BGK Adam Świrski, umowa ze spółką Torpol wpisuje się w realizowany przez BGK program Inwestycje Polskie, mający wspierać ważne z punktu widzenia kraju inwestycje infrastrukturalne. W ramach tego programu BGK angażuje się samodzielnie lub w we współpracy z innymi bankami w finansowanie w formie kredytu, obligacji lub gwarancji. Ta transakcja jest pierwszą gwarancją bankową udzieloną w ramach programu.

Jak powiedział Świrski, bank „przygląda się” także innym inwestycjom kolejowym, ale odmówił podania szczegółów. Ponadto zapewnił, że „BGK będzie coraz bardziej widoczny w tego rodzaju transakcjach, także energetycznych i telekomunikacyjnych”.

Linia kolejowa E75 Rail Baltica należy do sieci europejskich korytarzy transportowych TENT-T; jej modernizacja jest wpisana na listę strategicznych inwestycji transportowych Unii Europejskiej, łączących Europę oraz kraje nadbałtyckie i Finlandię.

Źródło: euroinfrastructure.eu