Fot. PKP PLK
114% planowanych wydatków na inwestycje zrealizowały w pierwszym kwartale 2014 PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Tylko w marcu wykonano 123% miesięcznego planu. - Według prognozy, w kwietniu także przekroczyliśmy plan wydatków. Wyższe nakłady to efekt coraz lepszego nadzoru nad inwestycjami, bieżącej współpracy z wykonawcami i ich zaangażowania. Dobre wykonanie planu przekłada się na coraz lepsze wykorzystanie środków unijnych – mówi Wojciech Folejewski członek Zarządu PLK odpowiedzialny za realizacje inwestycji.
PLK podpisała umowy na 80% przyznanych dotacji UE, a 23% z nich zostało zatwierdzonych do wypłaty. Wartość realizowanego obecnie programu inwestycyjnego PLK to 20 mld zł. Na taką sumę zarządca infrastruktury ma w tej chwili podpisane umowy z wykonawcami. Spółka terminowo reguluje swoje płatności.
- Współpracujemy z blisko setką firm, w tym z dwudziestoma największymi konsorcjami. Na bieżąco płacimy zobowiązania dla wykonawców, nie zalegamy z żadnymi płatnościami. Wprowadziliśmy szereg udogodnień w kierunku usprawnienia współpracy z rynkiem wykonawców, realizacji programu inwestycyjnego, maksymalizacji wykorzystania środków unijnych – informuje Wojciech Folejewski.
Wśród czynników usprawniających proces inwestycyjny są m.in: wprowadzenie zaliczek i zapłaty za materiały, płatności częściowe, co w połączeniu z zaliczkami, znacznie poprawia płynność finansową wykonawców. Te standardy współpracy z wykonawcami, wzmacniają przepływy finansowe do rynku wykonawczego, ale z drugiej strony zobowiązują do odpowiedzialności i niosą konsekwencje, jeśli wykonawcy nie wypełniają wymagań kontraktowych.
Aktualnie prace zlecone przez Polskie Linie Kolejowe obejmują około 3 000 km torów oraz dziesiątki mostów, wiaduktów i obiektów obsługi podróżnych. W przypadku każdego projektu i zadania, priorytetem są jakość i terminowość, stąd opisane harmonogramy i wyznaczone kamienie milowe.
Inwestor prowadzi monitoring inwestycji, przewiduje ryzyka i zarządza nimi. Wykonawców wspiera m.in. koordynacją specjalnych transportów materiałów budowlanych. PLK wzmocniła także system rozstrzygania roszczeń i robót dodatkowych m.in. poprzez Komitet Inwestycyjny i gdy są zasadne, wdraża je i realizuje.
Źródło: PKP PLK