Fot. Andrzej Wawok
Na przełomie lipca i sierpnia ruszą prace przy budowie nadziemnej konstrukcji dworca kolejowego Łódź Fabryczna. Rozpoczęły się już przygotowania do najtrudniejszej części budowy, tunelu pod wiaduktem na ul. Kopcińskiego. Inwestycja ma być gotowa do września 2015 r.
Jak powiedział w poniedziałek dziennikarzom dyrektor kontraktu Marcin Zaręba, dobiegają końca prace związane z wykopem w części stacyjnej dworca. - Rozpoczął się montaż prefabrykatów w części garażowej i wykonywanie stropów w poziomie "zero" - wyjaśnił.
Na przełomie lipca i sierpnia rozpocznie się montaż konstrukcji stalowej naziemnej części dworca. - Jesienią będzie już widać kształt części nadziemnej - dodał. Późną jesienią mają się rozpocząć prace związane z wykonaniem instalacji dworcowych i wykończeniem obiektu.
Zaręba zapewnił, że prace ziemne przy budowie tunelu, którym pociągi dojeżdżać będą do stacji, praktycznie zostały wykonane w części do ul. Kopcińskiego. Rozpoczęły się także prace przygotowawcze do budowy tunelu pod wiaduktem na ulicy Kopcińskiego. Według wykonawców będą one skomplikowane i w sumie potrwają rok. To jeden z najtrudniejszych elementów całej inwestycji.
Obecnie na budowie pracuje ponad 500 osób. - Wykonujemy prace zgodnie z planem, mamy większość pozwoleń na budowę, wszystko przebiega prawidłowo - zapewnił dyrektor kontraktu.
Jesienią mają ruszyć także pierwsze roboty związane z budową pobliskiej ulicy Nowoskładowej, którą kursować będzie komunikacja miejska. Po wykonaniu prac ziemnych rozpoczną się także główne roboty przy budowie ulicy Nowotargowej.
W związku z natrafieniem podczas budowy tunelu na podziemną "soczewkę wodną", budowa dworca ostatecznie ma się wydłużyć o siedem miesięcy i zakończyć nie w lutym, a we wrześniu 2015 roku.
Nowy trzypoziomowy dworzec Łódź Fabryczna ma być kluczowym elementem Nowego Centrum Łodzi i główną częścią tzw. węzła multimodalnego, który ma połączyć kolej aglomeracyjną i konwencjonalną, autobusową komunikację dalekobieżną, komunikację miejską oraz prywatny transport samochodowy.
Na pierwszym poziomie, osiem metrów pod ziemią, znajdzie się dworzec kolejowy z poczekalnią, kasami, obiektami komercyjnymi, a także pomieszczeniami dla dyrekcji stacji i pracowników technicznych. Tutaj mieścić się także będzie wielostanowiskowy przystanek autobusowy dla autobusów dalekobieżnych i trzykondygnacyjny podziemny parking dla samochodów i rowerów. Na drugim poziomie - 16,5 metra pod ziemią - znajdzie się stacja kolejowa z czterema peronami i ośmioma torami. Natomiast na poziomie "zero" będą główne wejścia do budynku dworca.
Stacja kolejowa została zaprojektowana w taki sposób, aby umożliwić połączenie kolejowe przez planowany przyszły tunel pod centrum miasta i obsługę pociągów praktycznie we wszystkich kierunkach. Wykonawcą inwestycji na zlecenie PKP PLK, PKP SA i miasta jest konsorcjum Torpol-Astaldi-PBDiM-Intercor, a jej koszt ma wynieść 1,75 mld zł brutto.
Źródło: PAP