Fot. Jedrzej Pilarski
Przyspieszenie realizacji inwestycji kolejowych, m.in. dzięki skróceniu terminu wydawania pozwoleń na budowę takich inwestycji - to cel przyjętych we wtorek przez rząd założeń projektu noweli ustawy o transporcie kolejowym. Autorem założeń jest resort infrastruktury i rozwoju.
Projekt zakłada, że skrócony zostanie termin wydawania pozwolenia na budowę inwestycji kolejowych - do 45 dni (obecnie jest to 65 dni) od daty złożenia wniosku o wydanie decyzji w tej sprawie. Jeśli decyzja nie zostanie wydana w wyznaczonym terminie, to organ wyższy w stosunku do organu decyzyjnego, wymierzy karę 500 zł - za każdy dzień zwłoki. Wpływy z kar mają stanowić dochód budżetu państwa.
"Wpisuje się to w zapowiedź premiera Donalda Tuska z expose z 2011 r. o uproszczeniu procedur budowlanych, w tym skróceniu czasu wydawania pozwolenia na budowę" - czytamy w komunikacie CIR po posiedzeniu Rady Ministrów.
Zgodnie z projektem zarządca infrastruktury kolejowej (PKP PLK SA) i samorząd terytorialny będą mogły czasowo zająć nieruchomości, których eksploatacja jest niezbędna do budowy, przebudowy czy modernizacji infrastruktury kolejowej. Na czasowe zajęcie nieruchomości nie będzie potrzebna zgoda ich właścicieli lub użytkowników wieczystych. Rozwiązanie to ma zapewnić szybszą i sprawniejszą realizację inwestycji kolejowych bez konieczności dokonywania wywłaszczeń.
Ponadto - według założeń - zarządca infrastruktury kolejowej i samorząd terytorialny uzyskają prawo do nieodpłatnego zajęcia terenów: wód płynących lub dróg publicznych - na czas realizacji inwestycji kolejowej. Zostaną też zobowiązani do wypłaty odszkodowań za ograniczenia w korzystaniu z nieruchomości i spowodowanie szkód w trakcie procesu inwestycyjnego.
Nie będzie też konieczne uzyskiwanie zezwoleń na wycinkę drzew i krzewów na terenie nieruchomości przeznaczonych pod inwestycje kolejowe.
Drewno uzyskane z nieodpłatnej wycinki drzew i krzewów będzie stanowić własność przedsiębiorstwa Państwowe Gospodarstwo Leśne - Lasy Państwowe.
Założenia przewidują także, że prawo do opiniowania wniosku dotyczącego ustalenia lokalizacji linii kolejowej będzie miał zarządca drogi publicznej - w zakresie, w jakim krzyżowałaby się ona z drogą publiczną.
Poza tym w projekcie przewidziano rozwiązania wspierające rozwój transportu intermodalnego - kombinowanego. Polega on na łączeniu różnych środków transportu wykorzystywanych do przewozu jednego ładunku - najczęściej transportu samochodowego z kolejowym. W celu zwiększenia liczby takich przewozów będzie obowiązywać ulga w opłacie podstawowej za korzystanie z infrastruktury kolejowej przez przewoźników kolejowych - wykonujących ten rodzaj przewozów. Wprowadzona zostanie definicja "towarowych przewozów intermodalnych", co umożliwi zarządcy infrastruktury kolejowej rozliczanie tej ulgi.
Źródło: PAP