Fot. Krzysztof Kusz
Wartość inwestycji kolejowych realizowanych obecnie w woj. śląskim wynosi blisko 4 mld zł. Ich efektem ma być m.in. krótsza o 1,5 godziny podróż z Katowic do Poznania, a także sprawniejszy przewóz towarów.
Jak podały PKP PLK, prace obejmują blisko 500 km torów; poprawia się stan rozjazdów i urządzeń sterowania ruchem. Szybszą podróż między Katowicami a Poznaniem ma zapewnić rewitalizacja linii kolejowych Kalety - Kluczbork oraz Kluczbork - Ostrzeszów.
- Rewitalizacja linii kolejowej nr 272 jest częścią większego zadania, polegającego na poprawie infrastruktury torowej na trasie Katowice - Poznań. Obejmuje ono również prace rewitalizacyjne na odcinkach: Bytom Północ - Tarnowskie Góry oraz Kalety - Strzebin i Kalety - Kluczbork - poinformowały PKP PLK.
- Po zakończeniu wszystkich robót w 2015 r. czas przejazdu pociągiem na tej trasie skróci się aż o 1,5 godziny - z 6 godzin do około 4 godzin i 30 minut - dodały.
W połowie maja zakończyła się rewitalizacja dwóch z czterech linii kolejowych na odcinku Zawiercie - Dąbrowa Górnicza Ząbkowice, które są wykorzystywane głównie do transportu towarów.
- PLK przywróciły na nich prędkość rozkładową. Aktualnie trwają prace na pozostałych dwóch liniach kolejowych między Zawierciem a Dąbrową Górniczą Ząbkowicami. Modernizowana trasa pełni bardzo ważną funkcję komunikacyjną w regionie - zaznaczyły PKP PLK.
- Pozwala na wjazd do Katowic pociągów regionalnych i pośpiesznych z Częstochowy i Warszawy, a także jest kolejową obwodnicą towarową Zagłębia Dąbrowskiego i Górnego Śląska. Jej remont usprawni połączenie między woj. śląskim a centralną i północną Polską - wskazały.
Rewitalizowana jest również trasa Ruda Śląska Chebzie - Zabrze oraz Mysłowice - Sosnowiec Jęzor. Natomiast w październiku rozpocznie się rewitalizacja 30 km linii kolejowej Rybnik - Wodzisław Śląski - Chałupki. Prace zakończą się w drugiej połowie 2015 r. Podróż z Rybnika do Chałupek potrwa wtedy ok. 40 minut.
PKP PLK przypomniały, że realizowane prace polegają przede wszystkim na rewitalizacji, czyli przywróceniu parametrów technicznych linii kolejowej po długim okresie eksploatacji.
Kolejarze wskazują, że jest to najszybsza metoda usprawnienia ruchu kolejowego, która umożliwia likwidację ograniczeń prędkości oraz zwiększa bezpieczeństwo prowadzenia ruchu.
- Tylko w 2014 r. na zadania takie jak rewitalizacje i modernizacje zostanie przeznaczonych ponad 7 mld zł. Podobny poziom wydatków, dzięki którym wzrośnie sprawność i wydajność polskiego systemu transportowego, będzie utrzymany w kolejnych latach - podsumowano.
Źródło: PKP PLK