Ogłoszono przetarg na budowę łącznicy kolejowej w Suchej Beskidzkiej, dzięki której znacząco ma skrócić się czas przejazdu na trasie Kraków - Zakopane. Kilka miesięcy temu ogłoszono już przetarg na budowę łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie - Kraków Krzemionki.
Ogłoszone postępowanie obejmuje budowę łącznicy pomiędzy liniami kolejowymi Skawina - Żywiec oraz Sucha Beskidzka - Chabówka, a także powstanie nowego przystanku osobowego w okolicy Zamku Suskiego.
Łącznica pozwoli na ominięcie stacji Sucha Beskidzka, co umożliwi bezpośrednią jazdę pomiędzy Krakowem a Zakopanem bez konieczności zmiany kierunku jazdy pociągów na tej stacji. Inwestycja ma skrócić czas jazdy o ok. 15-20 minut.
PKP PLK zakłada, że inwestycja będzie realizowana w terminie od 31 grudnia 2014 r. do 30 listopada 2016 r. Wadium ustalono 0,7 mln zł, a termin składania ofert wyznaczono na 30 października. Przy wyborze najkorzystniejszej oferty pod uwagę będzie brana cena (95 proc.) oraz okres gwarancji (5 proc.).
Wcześniej, w czerwcu, ogłoszono natomiast przetarg ograniczony na budowę łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie - Kraków Krzemionki. Wartość tego zadania dotychczas był szacowany na ok. 330 mln zł.
Dwutorowa łącznica ma powstać pomiędzy linią Kraków Główny - Medyka a linią Kraków Płaszów - Oświęcim. Długość trasy będzie wynosiła ok. 1,3 km, z czego nieco ponad połowa znajdzie się na estakadzie, a reszta na nasypach.
Łącznica ma przede wszystkim usprawnić ruch kolejowy na trasie Kraków Główny - Zakopane. Jej wybudowanie umożliwi bezpośrednią jazdę do i z Zakopanego dzięki ominięciu stacji Kraków Płaszów.
Inwestycja ma pozwolić na skrócenie czasu jazdy pociągów dalekobieżnych o ok. 15 minut oraz o ok. 5 minut w przypadku połączeń lokalnych.
Źródło: WNP