
24 września 2025 roku, podczas Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO, odbyła się debata pt. „Logistyka, infrastruktura i przemysł w nowym otoczeniu geopolitycznym – debata liderek branży o perspektywach i warunkach rozwoju oraz wyzwaniach kadrowych”. Wydarzenie, zorganizowane przez Izbę Gospodarczą Transportu Lądowego we współpracy z Centrum Unijnych Projektów Transportowych, zgromadziło wybitne ekspertki, które podzieliły się swoimi spostrzeżeniami na temat kluczowych wyzwań i kierunków rozwoju sektora.
Debatę poprzedziła prezentacja Sylwii Cieślak-Wilk, Zastępcy Dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych. W swoim wystąpieniu, p. Cieślak-Wilk przedstawiła szczegółową analizę dostępnych środków finansowych oraz mechanizmów wsparcia dla sektora transportu i logistyki w kontekście obecnej sytuacji geopolitycznej. Podkreśliła rolę funduszy unijnych w stymulowaniu rozwoju infrastruktury i innowacji, jednocześnie wskazując na wyzwania związane z efektywnym wykorzystaniem tych zasobów.
Dyskusję, w której udział wzięły:
• Anna Flaga-Martynek, Radca prawny, Prezes Forum Kobiet w Infrastrukturze i Transporcie
• Agnieszka Lewocka, Prezes stowarzyszenia „Women in Rail”
• Anna Oleksiewicz, Prezes Zarządu Związku Ogólnopolskiego Projektantów i Inżynierów
• Joanna Taraszewska-Chmiel, Główny Radca Prawny w Loconi Intermodal
• Renata Wozba, Prezes i współtwórczyni Grupy T2S
• Marita Szustak, Prezes IGTL.
Rozmowę moderował dyrektor zarządzający IGTL, Maciej Gładyga.
Panelistki poruszyły szereg istotnych kwestii, od stabilności finansowania po wyzwania kadrowe i cyberbezpieczeństwo.
Kolej wciąż potrzebuje realnych działań, nie tylko deklaracji
Marita Szustak, Prezes IGTL, zabierając głos w dyskusji, mocno zaapelowała o bardziej proinwestycyjne podejście urzędników. Podkreśliła, że kolej, choć w deklaracjach uznawana za priorytet, wciąż boryka się z brakiem realnych działań i stabilnego systemu finansowania. „Zachęcamy, żeby urzędnicy byli bardziej proinwestycyjni, a nie starali się nam udowodnić, że się nie da” – mówiła Prezes Szustak, nawiązując do postulatów „Piątki dla polskiego budownictwa”, inicjatywy pięciu organizacji branżowych, której celem jest usprawnienie procesów inwestycyjnych. Jak zaznaczyła, decyzja rządu o danej inwestycji powinna być traktowana jako sygnał do maksymalnego usprawnienia procedur.
Zarządzanie kryzysowe w logistyce i intermodalu
Renata Wozba z Grupy T2S zwróciła uwagę, że branża TSL funkcjonuje obecnie w trybie zarządzania kryzysowego, a nie tylko zmianą. „Żyjemy w wojnie hybrydowej” – stwierdziła, wskazując na rosnące koszty pracownicze i energii, a także niedobory kadrowe jako główne czynniki kryzysogenne. Joanna Taraszewska-Chmiel z Loconi Intermodal, reprezentująca sektor intermodalny, podkreśliła absurdalność sytuacji związanej z brakiem przewidywalności decyzji państwa, jak choćby w przypadku zamknięcia granicy w Małaszewiczach. Zwróciła również uwagę na problem obciążeń podatkowych terminali intermodalnych, które mimo swojej kluczowej roli w transporcie towarowym, straciły zwolnienie z podatku od nieruchomości. „Terminale towarowe to jest infrastruktura punktowa, która podnosi bardzo wartość podatku od nieruchomości. W związku z tym, gminy mają prawo skorzystać z tego, żeby te terminale im płaciły” – mówiła, apelując o systemowe wsparcie dla tego segmentu, który jako jedyny w kolei stale rośnie.
Wyzwania kadrowe: luka pokoleniowa i potrzeba praktyki
Wszystkie panelistki zgodnie podkreślały, że niedobory kadrowe stanowią jedno z największych wyzwań dla branży. Marita Szustak wskazała na konieczność reformy szkolnictwa wyższego, szczególnie w obszarze studiów inżynierskich. „Rozmawiamy z kolejnymi ministrami o tym, aby inaczej podejść do szkolnictwa wyższego, aby studia inżynierskie były bardziej oparte na praktyce, a mniej na teorii” – mówiła, apelując o wsparcie dla firm organizujących praktyki i umożliwienie studentom zdobywania uprawnień już na etapie nauki. Renata Wozba z Grupy T2S przedstawiła alarmujące dane o niedoborach pracowników, w tym 500 tys. kierowców w Europie, i wskazała na fakt, że polscy pracownicy często nie są zainteresowani pracą w branży logistycznej ze względu na trudne warunki i wynagrodzenia. Agnieszka Lewocka ze stowarzyszenia „Women in Rail” zwróciła uwagę na brak fachowców do utrzymania taboru kolejowego, takich jak ślusarze czy spawacze, co jest efektem likwidacji szkół zawodowych. Podkreśliła potrzebę inwestycji w nowoczesne technologie w warsztatach, aby zwiększyć atrakcyjność pracy. Anna Oleksiewicz ze Związku Ogólnopolskiego Projektantów i Inżynierów dodała, że brak perspektyw rozwoju i niskie wynagrodzenia w usługach intelektualnych, gdzie często liczy się cena, a nie kompetencje, skłaniają młodych ludzi do przebranżawiania się.
Rola kobiet w branży i inicjatywy wspierające
Debata była również okazją do podkreślenia rosnącej roli kobiet w zmaskulinizowanych sektorach transportu i infrastruktury. Anna Oleksiewicz opowiedziała o inicjatywie Okrągłego Stołu Kobiet w Budownictwie, w ramach którego prowadzony jest mentoring dla młodych kobiet wchodzących na rynek pracy. „Widzimy, że wiele z nich gubi się pomiędzy ukończeniem uczelni technicznej a faktycznym wykonywaniem zawodu. Mentoring ma pomóc im w tym okresie przejściowym” – wyjaśniła.
Women in Rail – nowa organizacja w sektorze
Agnieszka Lewocka przedstawiła nowopowstałe stowarzyszenie „Women in Rail”, którego celem jest integracja kobiet w sektorze kolejowym. Podkreśliła, że choć nazwa sugeruje przestrzeń dla kobiet, stowarzyszenie jest otwarte również na mężczyzn. Impulsem do jego powołania była refleksja nad specyfiką współczesnej kolei, która jest znacznie bardziej złożona niż stereotypowe postrzeganie. „Kolej w tej chwili to jest zupełnie nowoczesny, cyberaktywny świat” – mówiła Agnieszka Lewocka, wyliczając, że obejmuje ona projektantów, inżynierów, wykonawców, firmy budowlane, tabor kolejowy, właścicieli floty, podmioty utrzymaniowe, serwisy mobilne, przewoźników i całą logistykę. Ta różnorodność sprawia, że „Women in Rail” ma ambicję zintegrować kobiety z całego ekosystemu kolejowego, stając się platformą wymiany doświadczeń i wsparcia.
Cyberbezpieczeństwo – nowy wymiar zagrożeń
W kontekście niestabilnej sytuacji geopolitycznej, panelistki poruszyły również kwestię cyberbezpieczeństwa. Renata Wozba wskazała na ataki hakerskie skierowane na infrastrukturę krytyczną, której częścią jest logistyka. Anna Flaga-Martynek z Forum Kobiet w Infrastrukturze i Transporcie podkreśliła, że rynek będzie potrzebował znaczących środków na cyberbezpieczeństwo, zarówno ze względu na klimat geopolityczny, jak i nadchodzące wdrożenie dyrektywy NIS-2. Zwróciła uwagę na kluczową rolę edukacji pracowników, którzy, mimo zaawansowanych systemów ochronnych, pozostają najsłabszym ogniwem w łańcuchu bezpieczeństwa.
Debata liderek branży na TRAKO 2025 pokazała determinację i gotowość do współpracy w obliczu złożonych wyzwań, z nadzieją na realne zmiany, które przełożą się na stabilny rozwój polskiej logistyki, infrastruktury i przemysłu.