Na posiedzeniu zespołu zwołanego na 31 maja 2012 Minister Transportu Budownictwa i Gospodarki Morskiej Sławomir Nowak w obecności Podsekretarza Stanu odpowiedzialnego za transport kolejowy, Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego i Przewodniczącego Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych przedstawił członkom zespołu i dziennikarzom następujące założenia Programu Poprawy Bezpieczeństwa w Transporcie Kolejowym:
1. Wzmocnienie roli UTK, większy nacisk na funkcje kontrolne.
2. Przeprowadzenie przez UTK kontroli doraźnych, pierwsze już dzisiaj.
3. Przeprowadzenie szkoleń wszystkich maszynistów i dyżurnych ruchu, do końca 2012.
4. Ujednolicenie przez UTK instrukcji wszystkich przewoźników, do września 2012.
5. Nowelizacja ustawy o transporcie kolejowym w zakresie wymagań dotyczących szkoleń maszynistów; ograniczenie możliwości pracy maszynistów w różnych firmach jednocześnie.
6. Przygotowanie projektu ustawy o warunkach pracy personelu kolejowego związanego z bezpieczeństwem ruchu (max. czas pracy w dobie, zasady liczenia dojazdów do pracy itp.).
7. Odbudowanie szkolnictwa zawodowego.
8. Rozbudowa kompetencji szkoleniowych PKP PLK (symulatory dla maszynistów).
9. Poprawa dyscypliny pracy (zakaz używania komórek w czasie prowadzenia lokomotyw itd).
10. Wprowadzenie e-licencji: wszystko o maszyniście, uprawnieniach, doświadczeniu w sieci.
Ustalono, że na następnym posiedzeniu zespołu (28 lub29 czerwca 2012) resort transport przedstawi konkretny program oparty na ww. zalożeniach wraz z harmonogramem jego wdrażania.
Wszyscy czlonkowie zespołu ,w tym IGTL, zostali poproszeni o zgłoszenie przed następnym posiedzeniem propozycji do poszczególnych punktów program.