Podsumowanie działalności Wspólnej Grupy Sektorowej - JSG ERA Task Force

 

Na jesiennym Forum Wagony Towarowe które odbyło się w listopadzie w Zurichu przedstawiciele Wspólnej Grupy  Sektorowej - JSG dokonali podsumowania dwuletniego okresu działalności.

Wyniki działalności przedstawił Pan Peter Danzer, który przejął kierownictwo gry JSG po przejściu Pana Jensa Engelmanna do Europejskiej Agencji Kolejowej.

(prezentacja w załączeniu).

Wg tej prezentacji działalność można podsumować następująco:

1.W ciągu dwóch lat badaniami EVIC prowadzonymi w 16 krajach objęto prawie 1,5 miliona osi

Z tego w wyniku badań:

854 496 osi zakwalifikowano jako „OK”

459238 osi zakwalifikowano jako „C”

29793 osi zakwalifikowano jako „X” czyli wyłączono natychmiast z eksploatacji.

Ponadto z eksploatacji wyłączono z innych przyczyn 114 353 osie.

2. Prawidłowość oceny stanu osi w wyniku inspekcji wizualnej potwierdziły wyrywkowe badania nieniszczące osi objętych uprzednio badaniami EVIC. Badaniom wyrywkowym  poddano 12 419 osi.

Wśród            5664 osi zakwalifikowanych jako „OK”  - nie znaleziono żadnych nieprawidłowości

                        4261 osi zakwalifikowanych jako „C”     - znaleziono w 3 osiach  nieprawidłowości (0,07%)

                        2494 osi zakwalifikowanych jako „X”     - znaleziono w 14 osiach  nieprawidłowości (0,56%).

3. W 2012 rozpoczęto tworzenie powszechnego rejestru stanu osi – EWT  obejmującego 47 pozycji dotyczących każdej z osi.

Dotychczas tylko jeden polski przewoźnik składa okresowe informacje o postępie wdrażania rejestru EWT.

4. Przygotowane przez JSG projekt „Jednolitych Kryteriów Utrzymania osi/zestawów kołowych – ECCM” został przekazany do Grupy Roboczej CEN WG11 w celu ich uwzględnienia w nowym wydaniu normy EN 15313. Można się spodziewać, że nowa norma wejdzie w życie za ok dwa lata.

Niezależnie od tych prac projekt ECCM powinien być wykorzystywany jako kryteria zharmonizowane przy certyfikacji ECM

JSG ponownie podała terminy wykorzystywania kół obręczowanych w wagonach towarowych z hamulcami klockowymi kursującymi z prędkością ponad 80 km/godz.

Terminy te są następujące:

01.01.2011 – końcowy termin zamawiania kół obręczowanych,

01.01.2012 – końcowy termin zamawiania obręczowania kół,

01.01.2020 – ostateczny termin wycofania z eksploatacji kół obręczowanych, przy czym od 1.01.2013 minimalna

grubość obręczy nie  może być mniejsza niż 43 mm.