Na jesiennym Forum Wagony Towarowe które odbyło się w listopadzie w Zurichu przedstawiciele Wspólnej Grupy Sektorowej - JSG dokonali podsumowania dwuletniego okresu działalności.
Wyniki działalności przedstawił Pan Peter Danzer, który przejął kierownictwo gry JSG po przejściu Pana Jensa Engelmanna do Europejskiej Agencji Kolejowej.
(prezentacja w załączeniu).
Wg tej prezentacji działalność można podsumować następująco:
1.W ciągu dwóch lat badaniami EVIC prowadzonymi w 16 krajach objęto prawie 1,5 miliona osi
Z tego w wyniku badań:
854 496 osi zakwalifikowano jako „OK”
459238 osi zakwalifikowano jako „C”
29793 osi zakwalifikowano jako „X” czyli wyłączono natychmiast z eksploatacji.
Ponadto z eksploatacji wyłączono z innych przyczyn 114 353 osie.
2. Prawidłowość oceny stanu osi w wyniku inspekcji wizualnej potwierdziły wyrywkowe badania nieniszczące osi objętych uprzednio badaniami EVIC. Badaniom wyrywkowym poddano 12 419 osi.
Wśród 5664 osi zakwalifikowanych jako „OK” - nie znaleziono żadnych nieprawidłowości
4261 osi zakwalifikowanych jako „C” - znaleziono w 3 osiach nieprawidłowości (0,07%)
2494 osi zakwalifikowanych jako „X” - znaleziono w 14 osiach nieprawidłowości (0,56%).
3. W 2012 rozpoczęto tworzenie powszechnego rejestru stanu osi – EWT obejmującego 47 pozycji dotyczących każdej z osi.
Dotychczas tylko jeden polski przewoźnik składa okresowe informacje o postępie wdrażania rejestru EWT.
4. Przygotowane przez JSG projekt „Jednolitych Kryteriów Utrzymania osi/zestawów kołowych – ECCM” został przekazany do Grupy Roboczej CEN WG11 w celu ich uwzględnienia w nowym wydaniu normy EN 15313. Można się spodziewać, że nowa norma wejdzie w życie za ok dwa lata.
Niezależnie od tych prac projekt ECCM powinien być wykorzystywany jako kryteria zharmonizowane przy certyfikacji ECM
JSG ponownie podała terminy wykorzystywania kół obręczowanych w wagonach towarowych z hamulcami klockowymi kursującymi z prędkością ponad 80 km/godz.
Terminy te są następujące:
01.01.2011 – końcowy termin zamawiania kół obręczowanych,
01.01.2012 – końcowy termin zamawiania obręczowania kół,
01.01.2020 – ostateczny termin wycofania z eksploatacji kół obręczowanych, przy czym od 1.01.2013 minimalna
grubość obręczy nie może być mniejsza niż 43 mm.