Fot. smk.rail.pl
Decyzją Komisji Europejskiej opracowane zostało rozporządzenie wprowadzające nową Techniczną Specyfikację Interoperacyjności w zakresie podsystemu „Wagony towarowe” (TSI WAG).
Nowa TSI „Wagony towarowe” zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2014 r. i tym samym straci ważność dotychczasowa wersja TSI, wprowadzona decyzją 2006/861/WE.
Zgodnie z art. 2 rozporządzenia, dokument będzie miał zastosowanie do wagonów poruszających się z prędkością do 160 km/h i o nacisku maksymalnym 25 t na oś. W odróżnieniu od obowiązującego TSI, geograficzny zakres stosowania nowej specyfikacji został rozszerzony na całą sieć kolejową Unii Europejskiej (dotychczas były to wyłącznie linie wchodzące w skład transeuropejskiego systemu kolei konwencjonalnych).
Opublikowana specyfikacja wprowadza również szereg innych istotnych zmian. Do tekstu głównej części nowego TSI włączone zostały wyłącznie wymagania funkcjonalne, związane z zapewnieniem interoperacyjności oraz zgodności technicznej z siecią kolejową. Część z dotychczasowych wymogów zakwalifikowano, jako zależne od warunków eksploatacji pojazdu bądź potrzeb ekonomicznych i umieszczono w nieobowiązkowym załączniku C. Dodatkowo, część treści zastąpiono odniesieniami do nowych norm europejskich.
Powyższe zabiegi pozwoliły na znaczne zmniejszenie objętości dokumentu, co zarazem przyczyni się również do ograniczenia obciążeń dla sektora kolejowego, wynikających z procedur oceny zgodności z TSI. Wraz z publikacją nowej TSI WAG, Europejska Agencja Kolejowa opracowała „Przewodnik stosowania TSI WAG” wyjaśniający szerzej część zapisów omawianej specyfikacji oraz ich praktyczne wdrożenie.