Cysterny z '78 wycofywane z eksploatacji - propozycja zmiany przepisów RID

Cysterna 426 R Fot.zbiorniki.biz.pl

Podczas ostatniego posiedzenia ekspertów RID (listopad 2012), strona niemiecka wystąpiła z propozycją zmiany przepisów przejściowych RID 1.6.3.1., 1.6.3.2., 1.6.3.3. Zmiana ta de facto ma polegać na wprowadzeniu odpowiednich zapisów dotyczących stopniowego wycofywania z eksploatacji cystern wyprodukowanych przed 1 października 1978r. służących do przewozu gazów drugiej klasy. 

Poniżej zamieszczamy szczegółowe informacje dotyczące projektowanych zmian przepisów 1.6.3.1 – 1.6.3.3.

W wyniku prac prowadzonych nad projektem Komisja Ekspertów RID opracowała wstępnie propozycje zmiany przepisów RID, które prezentujemy poniżej:
1.6.3.1. Skreślony
1.6.3.2  Skreślony
1.6.3.3  Wagony-cysterny, których zbiorniki zostały zbudowane przed wejściem w życie przepisów obowiązujących od 1 października 1978 r., mogą być używane nadal, jeżeli grubość ich ścianki i wyposażenie spełniają wymagania określone w dziale 6.8.
1.6.3.3.1 Wagony-cysterny do przewozu gazów klasy 2, których zbiorniki zostały wyprodukowane w okresie:
od 1-1-1967 r. do 31-12-1971 r. mogą być użytkowane do 31-12-2021 r.
jeżeli ich wyposażenie jest zgodne z wymaganiami działu 6.8, nawet jeśli grubość ścianek zbiornika nie będzie spełniać wymagań określonych w dziale 6.8.
1.6.3.3.2 Wagony-cysterny do przewozu gazów klasy 2, których zbiorniki zostały wyprodukowane w okresie: 1-1-1972 r. do 31-12-1975 r. mogą być użytkowane do 31-12-2025 r. jeżeli ich wyposażenie jest zgodne z wymaganiami działu 6.8, nawet jeśli grubość ścianek zbiornika nie będzie spełniać wymagań określonych w dziale 6.8.
1.6.3.3.3 Wagony-cysterny do przewozu gazów klasy 2, których zbiorniki zostały wyprodukowane w okresie:
od 1-1- 1976 r. do 30-09-1978 r. mogą być użytkowane do 31 grudnia 2029 r.
jeżeli ich wyposażenie jest zgodne z wymaganiami działu 6.8, nawet jeśli grubość ścianek zbiornika nie będzie spełniać wymagań określonych w dziale 6.8.
 
Zmienione zapisy Komisja Ekspertów RID objaśnia następująco:
  • W świetle obowiązujących przepisów przejściowych 1.6.3.1 – 1.6.3.3, wagony-cysterny do przewozu gazów (materiałów klasy 2) wyprodukowane przed 1 października 1978 r. mogą być eksploatowane bez ograniczeń czasowych, jeżeli poddawane są badaniom okresowym zgodnie z wymaganiami określonymi w dziale 6.8 RID. Ponadto do cystern przeznaczonych do przewozu gazów skroplonych schłodzonych nie mają zastosowania wymagania określone dla grubości ścianek.
  • Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Niemcy przeprowadzone badania wskazują, że poziom bezpieczeństwa wynikający z konstrukcji/obliczeń przyjmowanych dla wagonów-cystern wyprodukowanych przed 1978 r., odbiega od obecnego poziomu bezpieczeństwa wymaganego przepisami RID. Uwzględniając powyższe oraz mając na uwadze wnioski wypływające z katastrofy pociągu w Via Reggio (należy dodać, że cysterny, które uległy zniszczeniu podczas wypadku były skonstruowane po 1978 r.), Niemcy zaproponowały wprowadzenie zakazu lub przynajmniej ograniczeń czasowych w odniesieniu do eksploatacji cystern wyprodukowanych przed 1978 r.
  • Według szacunków UIP w eksploatacji pozostaje obecnie około 5.000 takich wagonów-cystern, stąd niezbędne jest znalezienie ekonomicznie akceptowalnego i bezpiecznego sposobu ich wycofywania z eksploatacji. Organizacja zwróciła uwagę, że wyłączenie wagonów-cystern z eksploatacji w krótkim czasie, stawiałoby w niekorzystnej sytuacji finansowej podmioty posiadające dużą liczbę wagonów-cystern, które w ostatnim czasie wykonały kosztowne badania okresowe. Dlatego też w opinii UIP należy zachować ostrożność przy konstruowaniu przepisów mających na celu ich wycofanie z eksploatacji.
  • W opinii Niemiec analogiczne okresy przejściowe powinny zostać przyjęte dla cystern na stałe przymocowanych (cystern-pojazdów), cystern odejmowalnych i pojazdów-baterii. Niemcy zadeklarowały, że przedstawią powyższą kwestię na grupie roboczej ds. cystern na Wspólnym posiedzeniu RID/ADR/ADN.
 
W związku z tym  Departament Transportu Kolejowego  zwrócił się  do Izby prośbą o zgłoszenie uwag lub opinii wraz z uzasadnieniem oraz wskazaniem skutków, jakie proponowane zmiany będą miały dla prowadzonej przez CzŁonków IGTL działalności w terminie do 3 czerwca 2013 r.