Fot. skyscrapercity.com
Rada Ministrów przedstawiła do konsultacji projekt uchwały zmieniającej Program rzeczowo – finansowy wykorzystania środków Funduszu Kolejowego w 2013 r – informuje Związek Powiatów Polskich. Głównym źródłem zasilania Funduszu Kolejowego jest 20 proc. wpływów z tzw. opłaty paliwowej pobieranej od wprowadzanych na rynek krajowy paliw silnikowych oraz gazu.
Jak donosi ZPP potrzeba dokonania wielu zmian w Programie wynikła z uwagi na uaktualnienie szacunków Banku Gospodarstwa Krajowego w odniesieniu do kwoty dostępnych środków Funduszu na zadania realizowane na powszechnie dostępnej infrastrukturze kolejowej. Jak również zmniejszenie wysokości dotacji podmiotowej z budżetu państwa dla PKP PLK SA na dofinansowanie kosztów remontów i utrzymania infrastruktury kolejowej oraz konieczność modyfikacji harmonogramów robót. Nie bez znaczenia są też oszczędności osiągnięte w trakcie przeprowadzonych postępowań przetargowych.
Proponowane zmiany dotyczą wielu ważnych inwestycji w kraju, mających znaczenie dla samorządów terytorialnych. Wśród nich są między innymi:
- modernizacja linii kolejowych nr 16, 33 Zgierz – Kutno – Płock;
- modernizacja regionalnej linii kolejowej 403 Wałcz – Kalisz Pomorski – Ulikowo;
- modernizacja linii kolejowej nr 8 Radom – Kielce;
- modernizacja linii kolejowej nr 357 Sulechów – Luboń
- budowa toru dojazdowego od stacji Świdnik do terminalu Portu Lotniczego Lublin S.A. w Świdniku wraz z infrastrukturą towarzyszącą;
- modernizacja linii kolejowej nr 29 Tłuszcz – Ostrołęka;
- budowa, przebudowa przystanków kolejowych na trasach Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej – poprawa dostępności komunikacyjnej poprzez utworzenie intermodalnych przystanków z Łódzką Koleją Aglomeracyjną;
- modernizacja linii kolejowej nr 358 Zbąszynek – Gubin na odcinku Zbąszynek – Czerwieńsk wraz z budową łącznicy Pomorsko – Przylep omijającej stację Czerwieńsk, etap I;
- poprawa dostępności linii kolejowej poprzez przebudowę niektórych elementów infrastruktury na odcinkach linii kolejowej nr 106 Rzeszów – Jasło w ramach RPOWP na lata 2007 – 2013;
- poprawa dostępności linii kolejowej poprzez przebudowę niektórych elementów infrastruktury na odcinkach linii kolejowej nr 108 Stróże – Krościenko w ramach RPOWP na lata 2007 – 2013
- przebudowa układu komunikacyjnego wraz z modernizacją wiaduktu kolejowego i przejścia podziemnego w obrębie dworca kolejowego Lublin;
- modernizacja linii kolejowej nr 30 Łuków – Lublin Północny na odcinku Lubartów – Lublin Północny;
- modernizacja regionalnej linii kolejowej 402 Goleniów – Kołobrzeg wraz z budową łącznicy do portu lotniczego Szczecin/Goleniów;
- modernizacja regionalnej linii kolejowej nr 309 Kłodzko Nowe – Kudowa Zdrój na odcinku Duszniki Zdrój – Kudowa Zdrój;
- modernizacja regionalnej linii kolejowej nr 311 Jelenia Góra – Szklarska Poręba Górna;
- rewitalizacja i modernizacja tzw. „Kościerskiego korytarza kolejowego” – odcinka Kościerzyna – Gdynia linii kolejowej nr 201
- rewitalizacja i modernizacja tzw. „Helskiego korytarza kolejowego” – linii kolejowej nr 213 Reda – Hel;
- rewitalizacja linii kolejowej nr 207 Toruń Wschodni – Malbork na odcinku Toruń Wschodni – Grudziądz – etap I obejmujący odcinek Chełmża – Grudziądz;
- rewitalizacja i modernizacja linii kolejowych Olsztyn – Szczytno – Szymany (odcinek Olsztyn – Szczytno – linia kolejowa nr 219 i odcinek Szymany – Szczytno – linia kolejowa nr 35) jako kolejowe połączenie modernizowanego lotniska w Szymanach z Olsztynem – etap I;
- modernizacja linii kolejowej nr 274 Wrocław – Zgorzelec na odcinku Wrocław – Jelenia Góra;
- budowa nowego przystanku osobowego Warszawa Ursus Niedźwiadek wraz z infrastrukturą towarzyszącą na linii nr 447 Warszawa Zachodnia – Grodzisk Mazowiecki w rejonie osiedla mieszkaniowego „Niedźwiadek” w dzielnicy Ursus;
- rewitalizacja linii kolejowej nr 16 na odcinku Łódź Widzew – Zgierz;
- ułożenie linii światłowodowej oraz modernizacja przejazdów kolejowych na linii kolejowej nr 402 Koszalin – Goleniów na odcinku Kołobrzeg – Goleniów;
- modernizacja urządzeń sterowania ruchem kolejowym i urządzeń teletechnicznych na odcinku Kościerzyna – Gdynia linii nr 201 wraz z opracowaniem Studium Wykonalności, obejmującym również dokończenie modernizacji linii 201 oraz włączenie do systemu kolei regionalnej linii nr 229 i 214;
- dokumentacja przygotowawcza dla Elektryfikacji linii kolejowych nr 201 na odc. Kościerzyna – Gdynia, linii PKM na odc. Gdańsk Wrzeszcz – Rębiechowo, linii nr 229 na odc. Glincz – Kartuzy i nr 214 Somonino – Kartuzy;
- rewitalizacja i modernizacja linii kolejowych Olsztyn – Szczytno – Szymany (odcinek Olsztyn – Szczytno – linia kolejowa nr 219 i odcinek Szymany – Szczytno – linia kolejowa nr 35) jako kolejowe połączenie modernizowanego lotniska w Szymanach z Olsztynem – etap II;
- rewitalizacja odcinka Przybówka – Jasło oraz przebudowa mostu w km 19,837 linii kolejowej nr 106 Rzeszów – Jasło w ramach RPOWP na lata 2007-2013;
- modernizacja linii kolejowej nr 356 Poznań Wschód – Bydgoszcz na terenie województwa wielkopolskiego mającej duże znaczenie w obsłudze połączeń małych miejscowości z aglomeracją poznańską na odcinku Poznań Wschód – Gołańcz – Etap I A;
- modernizacja linii kolejowej nr 357 Sulechów – Luboń na terenie województwa wielkopolskiego mającej duże znaczenie w obsłudze połączeń małych miejscowości z aglomeracją poznańską na odcinku Wolsztyn – Luboń – Etap II;
- budowa tunelu drogowego pod torami kolejowymi w ciągu ulic Wojska Polskiego – Orla w Ząbkach;
- modernizacja regionalnej linii kolejowej nr 311 Jelenia Góra – Szklarska Poręba Górna – modernizacja peronów na stacjach kolejowych Jelenia Góra Zachodnia i Piechowice w ramach projektu Jeleniogórska Kolej Aglomeracyjna – etap I;
- wymiana szyn OC linia 203 Tczew – Kostrzyn na odcinku Nowiny Wielkie – Kostrzyn tor nr 2;
- rozwój szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście POIiŚ 7.3-12;
- modernizacja linii kolejowej nr 356 Poznań Wschód – Bydgoszcz na terenie województwa wielkopolskiego mającej duże znaczenie w obsłudze połączeń małych miejscowości z aglomeracją poznańską na odcinku Poznań Wschód – Gołańcz – Etap I;
- linia nr 351 Poznań Główny – Szczecin Główny – Modernizacja mostu w km 203,937 linii nr 351 Poznań – Szczecin Gł.;
- linia nr 273 Wrocław Główny – Szczecin Główny – Modernizacja linii kolejowej nr 273 na odcinku Głogów – Zielona Góra – Rzepin – Dolna Odra;
- linia nr 229 Pruszcz Gdański – Łeba -Rewitalizacja linii kolejowej nr 229 Pruszcz Gdański – Łeba, odcinek Glincz – Kartuzy;
- modernizacja linii nr 63 Dorohusk – Zawadówka Naftobaza (SZ) na odcinku Granica Państwa Dorohusk – Wólka Okopska.
Pełną listę zmian można znaleźć w załącznikach na stronie internetowej Związku Powiatów Polskich.