Resort transportu pracuje nad nowym planem inwestycji kolejowych

Fot. Odnowiony przystanek kolejowy Warszawa-Ursus, PKP

Trwają prace nad programem inwestycji kolejowych na lata 2014-20, projekt trafi do konsultacji prawdopodobnie w grudniu – poinformował wiceminister transportu Andrzej Massel. Wcześniej – 5 listopada – rząd zajmie się aktualizacją obowiązującego obecnie programu.

Programy wieloletnie porządkują planowane inwestycje kolejowe, są też podstawą do przyznawania im finansowania. Obecnie obowiązujący Wieloletni Plan Inwestycji Kolejowych do 2013 r. z perspektywą do 2015 r. (WPIK) obejmuje ponad 100 projektów dotyczących budowy nowej, modernizacji istniejącej bądź odtworzenia i rewitalizacji infrastruktury kolejowej. Rząd przyjął dokument w listopadzie 2011 r.

Jak poinformował wiceminister transportu odpowiedzialny w resorcie za kolejnictwo, teraz program trzeba zaktualizować. – Nowelizacja obejmuje nowe inicjatywy realizowane na kolei, czyli programy rewitalizacyjne, jak naprawa linii Toruń-Bydgoszcz, Koluszki-Częstochowa, czy Częstochowa-Fosowskie. Obejmuje również projekty przejazdowe i rozjazdowe a także m.in. aktualizację kosztów inwestycji – wskazał Massel. Dodał, że aktualizacją programu rząd ma się zająć na posiedzeniu 5 listopada.
– To będzie ten sam program, który obowiązuje od listopada 2011 r., tylko uaktualniony, a tym samym lepiej dopasowany do naszych potrzeb. Cieszy mnie uwzględnienie w tym programie inwestycji rewitalizacyjnych. One i tak są prowadzone, ale gwarancje ich finansowania zakładają wprowadzenie ich do programu wieloletniego. To się właśnie dzieje – dodał. Rewitalizacja to przywrócenie liniom kolejowym parametrów, do jakich zostały zaprojektowane – jest to tańsze i szybsze niż modernizacje linii.

Wiceminister zaznaczył, że mimo aktualizacji programu, jego obowiązywanie nie będzie wydłużone poza 2015 r. Biorąc pod uwagę, że od 2014 r. kolejarze będą mogli sięgać po pieniądze z nowego wieloletniego budżetu Unii Europejskiej, resort pracuje nad nowym programem.
– Przygotowujemy nowy dokument – Krajowy Program Kolejowy. To jest program przeznaczony już do wykorzystania środków z budżetu UE na lata 2014-2020. Ten dokument jeszcze w tym roku, prawdopodobnie w grudniu, będzie pokazany opinii publicznej, do konsultacji społecznych – powiedział Massel.

Krajowy Program Kolejowy ma być następcą WPIK-u. Będą w nim ujęte inwestycje współfinansowane z programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020, regionalnych programów operacyjnych i finansowane z budżetu. W programie znajdą się też projekty współfinansowane w ramach unijnego programu Rozwój Polski Wschodniej, przeznaczonego do wspierania pięciu polskich wschodnich województw. – To jest nowość. Do tej pory takiej możliwości na kolei nie było, ale udało się wynegocjować z Ministerstwem Rozwoju Regionalnego, żeby również inwestycje kolejowe mogły być realizowane z tego programu na terenie województw: warmińsko-mazurskiego, podlaskiego, lubelskiego, podkarpackiego i świętokrzyskiego – zaznaczył Massel.

Pytany o kwoty, jakie zostaną przeznaczone na inwestycje na kolei w latach 2014-2020, Massel powiedział, że jeszcze nie może podać szczegółów. – Na pewno tych pieniędzy będzie więcej niż obecni – zastrzegł.
Według obecnie obowiązującego programu na inwestycje kolejowe w latach 2011-2013 miało być przeznaczone ponad 20 mld zł.

Źródło: EI