Fot. Jędrzej Pilarski
W 2013 roku Urząd Transportu Kolejowego zintensyfikował działania nadzorcze w zakresie bezpieczeństwa ruchu kolejowego w Polsce.
Kontrole oraz audyty objęły m.in.:
- licencjonowanych przewoźników kolejowych,
- zarządców infrastruktury,
- użytkowników bocznic kolejowych,
- uczestników przewozów towarów niebezpiecznych,
- podmioty odpowiedzialne za utrzymanie pojazdów kolejowych,
- ośrodki uprawnione do przeprowadzania badań lekarskich i orzekania,
- podmioty uprawnione do szkolenia i egzaminowania osób ubiegających się o licencję i świadectwo maszynisty,
- producentów i dostawców wyrobów.
Od stycznia do listopada 2013 roku Urząd Transportu Kolejowego wykonał 1021 kontroli i działań sprawdzających w zakresie bezpieczeństwa ruchu kolejowego.
Na podstawie wyników działań nadzorczych, we wskazanym powyżej okresie czasu, prezes UTK wydał łącznie 1453 zalecenia pokontrolne, z czego do dnia dzisiejszego podmioty rynku kolejowego wykonały ponad 1120, a pozostała ich część jest w trakcie realizacji.
Dodatkowo, od 1 stycznia 2013 roku do dnia dzisiejszego, prezes Urzędu Transportu Kolejowego wydał 297 decyzje administracyjne w zakresie bezpieczeństwa ruchu kolejowego, w tym dotyczące m.in.:
- wstrzymania ruchu kolejowego,
- wprowadzenia ograniczeń ruchu na liniach kolejowych,
- usunięcia nieprawidłowości w infrastrukturze,
- wyłączenia lub ograniczenia eksploatacji pojazdów kolejowych,
- usunięcia nieprawidłowości w systemie zarządzania bezpieczeństwem,
- cofnięcia certyfikatu bezpieczeństwa,
- nieprawidłowości w przewozie towarów niebezpiecznych.
UTK dokonał 32 kontroli przewoźników i zarządców infrastruktury w zakresie stopnia wdrożenia systemu zarządzania bezpieczeństwem (SMS) oraz 43 audyty podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie pojazdów kolejowych w zakresie stopnia wdrożenia systemu zarządzania utrzymaniem (MMS).
Prezes Urzędu Transportu Kolejowego w wyniku stwierdzonych nieprawidłowości oraz braku terminowego wykonania decyzji administracyjnych w zakresie bezpieczeństwa ruchu kolejowego, nałożył na podmioty rynku łącznie 30 kar pieniężnych.
Jednym z priorytetowych działań w 2013 roku był nadzór wobec zarządców infrastruktury w zakresie "przyczyn stosowania sygnałów zastępczych oraz procedur postępowania podczas ich podawania". Dzięki podjętym przez Urząd Transportu Kolejowego działaniom kontrolnym i administracyjnym, w ponad dwudziestu przypadkach zarządca infrastruktury usunął lub podjął pilne działania zmierzające do wyeliminowania przypadków nieuzasadnionego długotrwałego stosowania tzw. "sygnałów zastępczych". Prezes Urzędu Transportu Kolejowego wydał w tym zakresie 18 decyzji administracyjnych.
UTK dokonał również 1731 postępowań sprawdzających parametry wyrobów na zgodność z typem.
Źródło: UTK