Pierwszy sąd arbitrażowy dla branży kolejowej w Polsce

Fot. Jędrzej Pilarski

W dniu 18 grudnia b.r. Stowarzyszenie na Rzecz Interoperacyjności i Rozwoju Transportu Szynowego (SIRTS) oraz Kancelaria Prawna LTA Doradztwo Prawne Dopierała i Wspólnicy Sp. k. poinformowały o utworzeniu Sądu Arbitrażowego, którego celem jest rozstrzyganie sporów prawnych z zakresu transportu ze szczególnym uwzględnieniem sektora kolejowego. Prowadzeniem Sądu Arbitrażowego oraz Centrum Mediacji zajmie się utworzona przez partnerów projektu spółka Centrum Mediacji i Arbitrażu Transportu Sp. z o.o.

Sąd Arbitrażowy przy Centrum Mediacji i Arbitrażu Transportu Sp. z o.o. jest stałym sądem polubownym, samodzielną, wyodrębnioną jednostką organizacyjną działającą przy Centrum Mediacji i Arbitrażu Transportu Sp. z o.o., powołanym do rozstrzygania sporów powstałych pomiędzy stronami w związku z określonymi umownymi lub pozaumownymi stosunkami prawnymi, poddanymi rozstrzygnięciu w ważnej umowie o arbitraż.

- Sąd Arbitrażowy stanowi odpowiedź na potrzeby rynku. Problem sądownictwa powszechnego sprowadza się bowiem do długotrwałych, czasochłonnych postępowań oraz często niewystarczającej wiedzy sędziów w konkretnych dziedzinach biznesu – mówi Janusz Kućmin, prezes zarządu Stowarzyszenia na Rzecz Interoperacyjności i Rozwoju Transportu Szynowego SIRTS.

Nad przestrzeganiem postanowień Statutu i Regulaminu Sądu Arbitrażowego przy Centrum Mediacji i Arbitrażu Transportu Sp. z o.o. czuwają prezes Sądu Arbitrażowego – dr Franciszek Adam Wielądek oraz Prezydium Sądu, w skład którego wchodzą: Zbigniew Szafrański (Przewodniczący) oraz Marek Pawlik, Wojciech Okienczyc, Milada Czajkowska i Filip Dopierała.

Sąd Arbitrażowy przy Centrum Mediacji i Arbitrażu Transportu Sp. z o.o. nie jest sądem powszechnym. W przeciwieństwie do tradycyjnego sądu, w postępowaniu przed sądem arbitrażowym strony - co do zasady - same wybierają arbitrów (zespół orzekający). Postępowanie arbitrażowe jest równocześnie szybsze od tradycyjnego postępowania sądowego. Rozprawy i posiedzenia wyznaczane są w krótkich odstępach czasu, zapewniając jednak stronom sporu właściwy czas na przygotowanie się do nich. W praktyce Sąd Arbitrażowy przy Centrum Mediacji i Arbitrażu Transportu Sp. z o.o. to gwarancja sprawnego, szybkiego, bezstronnego i finansowego korzystnego rozwiązania konfliktu prawnego. W składzie orzekającym Sądu Arbitrażowego znajdują się zarówno prawnicy jak i specjaliści z branży transportowej, wskazywani przez strony z listy dostępnych arbitrów.

- Staraliśmy się, by do grona arbitrów branżowych przyjąć jak najwięcej osób znanych z kompetencji i bezstronności – mówi prezes Sądu dr Franciszek Adam Wielądek. – To najlepsi fachowcy w branży! Za stronę proceduralną i prawną odpowiedzialni są radcy prawni i adwokaci, z których przynajmniej jeden zasiada w składzie orzekającym. Są to przede wszystkim specjaliści od prawa przewozowego, budowlanego, autorskiego, nieruchomości.

- Bez pomocy ekspertów branżowych prawnicy mają trudne zadanie. Muszą wykonać bardzo dużą pracę przygotowawczą, by zrozumieć specyfikę branży. Przykładem na to są problemy z rozpoznawaniem sporów między zarządcą infrastruktury kolejowej a przewoźnikami, dotyczącymi sposobu naliczania opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej, które ślimaczą się w Sądzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Wcześniej nikt nie zajmował się takimi sprawami. Dla prawników i sędziów były to zupełnie nowe problemy i wyzwania – dodaje mecenas Filip Dopierała

Rozprawa przed Sądem Arbitrażowym zasadniczo nie różni się od rozprawy przed sądem powszechnym. Wyłączona jest wszakże jawność postępowania. Samo postępowanie składa się z takich samych elementów jak postępowanie przed sądem powszechnym.

 

Informacja o SIRTS

  • Stowarzyszenie na rzecz Interoperacyjności i Rozwoju Transportu Szynowego w Polsce (SIRTS) ma na celu:
  • przybliżenie polskim producentom i dostawcom usług dla kolei prawodawstwa Unii Europejskiej
  • prezentację stanowiska polskiego przemysłu kolejowego na forum międzynarodowym
  • promowanie polskich przedsiębiorstw w Unii Europejskiej
  • rozwijanie i utrzymywanie kontaktów z krajowymi organizacjami i instytucjami branżowymi, normalizacyjnymi, badawczymi i legislacyjnymi związanymi z transportem szynowym
  • rozwijanie i utrzymywanie kontaktów z międzynarodowymi organizacjami i instytucjami normalizacyjnymi, badawczymi i legislacyjnymi związanymi z transportem szynowym
  • udział w pracach zespołów studyjnych, instytucji normalizacyjnych i legislacyjnych w zakresie transportu szynowego
  • zlecanie badań i analiz na rzecz swoich członków
  • udział w organizacji konferencji i seminariów branżowych

 

Informacja o LTA

  • Kancelaria "LTA Doradztwo Prawne Dopierała i Wspólnicy" Spółka komandytowa to zespół składający się z 20 adwokatów, radców prawnych i prawników.
  • Świadczy usługi z zakresu prawa korporacyjnego, cywilnego, administracyjnego oraz wybranych aspektów prawa karnego.
  • Klientami Kancelarii są m.in. przedsiębiorstwa działające w branży budowlanej oraz kolejowej. Kancelaria prowadzi obsługę prawną wielomilionowych kontraktów inwestycyjnych finansowanych z funduszy Unii Europejskiej.

Źródło: Sąd Arbitrażowy