Fot. Jędrzej Pilarski
W ramach konsultacji społecznych Izba Gospodarcza transportu Lądowego otrzymała polską wersję językową projektu rozporządzenia Rady ustanawiającego wspólne przedsięwzięcie „Shift²Rail”. Projekt przewiduje stworzenie inicjatywy partnerstwa publiczno-prywatnego, która ma zarządzać 7-letnim programem ukierunkowanych prac badawczo-innowacyjnych, służących wsparciu rozwoju i poprawy jakości usług kolejowych w Europie.Celem inicjatywy jest opracowanie przełomowych rozwiązań technologicznych i wprowadzenie ich na rynek. W ramach projektu „Shift²Rail” Komisja Europejska (KE) zwiększy ponad trzykrotnie nakłady na rzecz badań naukowych i innowacji w dziedzinie kolei, które osiągną w latach 2014-2020 poziom 450 mln euro w porównaniu z 155 mln euro w poprzednim okresie. Uzupełnieniem budżetu będzie dalsze 470 mln euro pochodzące z sektora kolejowego.
Cele „Shift²Rail” określone przez KE to przede wszystkim:
zredukowanie, nawet o 50 proc., kosztów całego cyklu eksploatacyjnego w transporcie kolejowym (tj. kosztów budowy, obsługi, utrzymania i remontów infrastruktury oraz taboru);
wzrost całkowitych mocy przerobowych nawet o 100 proc.;
ogólne zwiększenie niezawodności usług – poprawa do 50 proc., w zależności od segmentu rynku kolejowego.
Utworzenie wspólnego przedsięwzięcia kolejowego — partnerstwa publiczno-prywatnego pod nazwą „Shift²Rail” — zdaniem KE – umożliwi łączenie środków publicznych i prywatnych. Pozwoli to na skoncentrowanie zasobów na działalności badawczej niezbędnej do urzeczywistnienia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego oraz do wspierania konkurencyjności tego sektora, tworzenia nowych miejsc pracy oraz zwiększenia eksportu usług i wyposażenia kolejowego.