Do konsultacji: projekt rozporządzenia Rady w sprawie "Shift2Rail"

Fot. Jędrzej Pilarski

Działając na podstawie art. 161 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o organizacjach pracodawców, oraz art. 191 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju skierowało do konsultacji społecznych, w tym do Izby Gospodarczej Transportu Lądowego projekt Rozporządzenia Rady ustanawiającego wspólne przedsięwzięcie „Shift2Rail”. Projekt został przyjęty przez Komisję Europejską w dniu 16 grudnia 2013 r. i jest dostępny także na stronie KE

(http://ec.europa.eu/transport/modes/rail/news/shift-to-rail_en.htm).

Projekt rozporządzenia przewiduje stworzenie projektu partnerstwa publiczno-prywatnego, który ma zarządzać 7-letnim programem ukierunkowanych prac badawczo-innowacyjnych, służących wsparciu rozwoju i poprawy jakości usług kolejowych w Europie. Ma koordynować opracowanie przełomowych rozwiązań technologicznych i przyspieszyć ich wprowadzenie na rynek. W ramach inicjatywy „Shift2Rail” Komisja Europejska zwiększy ponad trzykrotnie nakłady na rzecz badań naukowych i innowacji w dziedzinie kolei, które osiągną w latach 2014-2020 poziom 450 mln EUR w porównaniu z 155 mln EUR w poprzednim okresie. Uzupełnieniem budżetu będzie dalsze 470 mln EUR pochodzące z sektora kolejowego. Cele „Shift2Rail” określone przez KE to przede wszystkim: zredukowanie, nawet o 50%, kosztów całego cyklu eksploatacyjnego w transporcie kolejowym (tj. kosztów budowy, obsługi, utrzymania i remontów infrastruktury oraz taboru); wzrost całkowitych mocy przerobowych nawet o 100%; ogólne zwiększenie niezawodności usług – poprawa do 50%, w zależności od segmentu rynku kolejowego.

Utworzenie wspólnego przedsięwzięcia kolejowego — partnerstwa publiczno-prywatnego pod nazwą „Shift2Rail” — zdaniem KE – umożliwi łączenie środków publicznych i prywatnych, co pozwoli na ściślejsze skoncentrowanie zasobów na działalności badawczej niezbędnej do urzeczywistnienia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego oraz do wspierania konkurencyjności sektora kolejowego jako całości, tworzenia nowych miejsc pracy oraz zwiększenia eksportu usług i wyposażenia kolejowego.

POBIERZ PROJEKT ROZPORZĄDZENIA

POBIERZ ANEKS

W związku z tym prosimy o przekazywanie opinii, stanowisk, uwag i sugestii do powyższego dokumentu, na adres igtl@igtl.pl 

Termin na wyrażenie opinii o projekcie upływa w dniu 9 lutego 2014 r.

Obecnie projekt rozporządzenia jest dostępny jedynie w wersji angielskiej. Z chwilą uzyskania projektu rozporządzenia w języku polskim, przekażemy Państwu tę wersję dokumentu.