Komisja Europejska opublikowała dzisiaj po raz pierwszy tabelę wyników w dziedzinie transportu w Unii. Porównano w niej wyniki państw członkowskich w 22 kategoriach dotyczących transportu, wyróżniając w obrębie większości tych kategorii pięć krajów, które osiągnęły najlepsze wyniki, i pięć z wynikami najgorszymi. Holandia i Niemcy mogą poszczycić się najlepszymi wynikami w 11 kategoriach i zajmują czołowe pozycje w tabeli, zaraz po nich plasują się Szwecja, Wielka Brytania i Dania.
Zadaniem tej pierwszej tabeli wyników w dziedzinie transportu w Unii jest unaocznienie zróżnicowania wyników osiąganych przez państwa członkowskie w kwestiach związanych z transportem na terytorium Europy. Ma ona również pomóc państwom członkowskim w zidentyfikowaniu obszarów, w których konieczna jest poprawa, i określeniu priorytetów w zakresie inwestycji i przedmiotowej polityki. Zestawienie to stworzono wykorzystując dane z różnych źródeł (z Eurostatu, Europejskiej Agencji Środowiska, Banku Światowego i Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju). W nadchodzących latach Komisja zamierza poprawić jakość stosowanych wskaźników, we współpracy z państwami członkowskimi, przedsiębiorstwami i innymi zainteresowanymi stronami, a także śledzić postępy w poszczególnych państwach członkowskich.
Siim Kallas, wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej odpowiedzialny za mobilność i transport, stwierdził: „Taka tablica wyników to wspaniałe narzędzie, które graficznie przedstawia rezultaty naszych dotychczasowych wysiłków na drodze do skuteczniejszego, bardziej przyjaznego dla użytkowników i środowiska oraz bezpieczniejszego systemu transportu. Daje ona oczywiście jedynie chwilowy obraz sytuacji, lecz może posłużyć nam i państwom członkowskim jako punkt odniesienia i źródło inspiracji w kształtowaniu dalszej współpracy”.
Tablicę można wyświetlić z wynikami uporządkowanymi albo według rodzaju transportu (drogowy, kolejowy, wodny, lotniczy) albo według jednej z następujących kategorii:
jednolity rynek (dostęp do rynku, regulacja);
infrastruktura;
wpływ na środowisko;
bezpieczeństwo;
transpozycja prawa unijnego;
naruszenia prawa unijnego;
innowacje i badania naukowe; oraz
logistyka.
W większości wygenerowanych w ten sposób tabel pięć państw z najlepszymi wynikami zaznaczono na zielono, a pięć z najgorszymi – na czerwono.
Tablicę wyników uzupełniają statystyki (bez rankingów) dotyczące poszczególnych krajów (z danymi na temat wydatków na transport, udziału poszczególnych rodzajów transportu w rynku i finansowania ze środków unijnych na inwestycje w dziedzinie transportu).
Dodatkowe informacje dotyczące poszczególnych krajów znaleźć można w notatce prasowej MEMO/14/277.
W poniższej tabeli podano, ile razy dany kraj znalazł się wśród państw, które osiągnęły najlepsze wyniki, a ile razy wśród tych z najgorszymi wynikami. Punktacja łączna jest obliczana poprzez odjęcie punktów za wyniki w grupie najgorszych od punktów za wyniki w grupie najlepszych:
Wśród 5 najlepszych |
Wśród 5 najgorszych |
Punktacja łączna |
|
NL |
11 |
0 |
11 |
DE |
11 |
1 |
10 |
SE |
9 |
1 |
8 |
UK |
9 |
2 |
7 |
DK |
5 |
0 |
5 |
FI |
6 |
3 |
3 |
LU |
5 |
2 |
3 |
MT |
4 |
2 |
2 |
AT |
3 |
2 |
1 |
FR |
5 |
4 |
1 |
IE |
5 |
5 |
0 |
SI |
4 |
4 |
0 |
ES |
4 |
4 |
0 |
BE |
4 |
4 |
0 |
EE |
4 |
5 |
-1 |
SK |
4 |
5 |
-1 |
LV |
4 |
5 |
-1 |
CZ |
2 |
3 |
-1 |
HU |
3 |
5 |
-2 |
IT |
3 |
5 |
-2 |
HR |
1 |
4 |
-3 |
CY |
2 |
5 |
-3 |
PT |
3 |
6 |
-3 |
RO |
4 |
7 |
-3 |
LT |
2 |
6 |
-4 |
EL |
2 |
8 |
-6 |
BG |
3 |
9 |
-6 |
PL |
3 |
9 |
-6 |