Fot. PKP PLK SA
Blisko 29 km zmodernizowanych torów, nowa sieć trakcyjna oraz 3 przebudowane przystanki. To efekty realizacji pierwszego etapu modernizacji linii kolejowej E59 na odcinku Czempiń – Poznań. Po zakończeniu wszystkich prac inwestycyjnych podróż na tej trasie skróci się do 35 minut, a pasażerowie będą korzystać z wygodnych i funkcjonalnych peronów.
Od 27 kwietnia pociągi pasażerskie między Czempiniem a Mosiną kursują już po obu, w całości zmodernizowanych torach. W ramach inwestycji realizowanej na zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. wybudowano na tym odcinku łącznie 20 km nowych torów oraz wymieniono 21 km sieci trakcyjnej. Dzięki temu od nowego rozkładu, który wejdzie w życie 14 grudnia tego roku pociągi pasażerskie będą mogą rozpędzić się na tej trasie do 160 km/h.
Ale to nie jedyna dobra informacja dla podróżujących. Zakończyła się również modernizacja przystanków osobowych w Iłowcu, Drużynie Poznańskiej oraz Poznaniu Dębcu. Zainstalowano na nich nowoczesny system nagłośnienia, nowe oświetlenie oraz tablice informacyjne. Perony zostały podwyższone, co znacznie ułatwia wchodzenie i wychodzenie z pociągów. Ponadto, dzięki pochylniom są one w pełni przystosowane do obsługi osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Bez przeszkód będzie można dostać się na peron z dużym bagażem czy z dzieckiem w wózku.
Poprawa bezpieczeństwa uczestników ruchu kolejowego i drogowego
Pod koniec maja zakończone zostaną także prace w torze nr 2 na odcinku Luboń – Poznań. Ruch po nim zostanie wznowiony po wykonaniu robót związanych z wzmocnieniem konstrukcji wiaduktu kolejowego nad łącznicą towarową Starołęka – Górczyn. Termin ukończenia prac to koniec sierpnia tego roku. Zakres prac na tym odcinku obejmował wymianę blisko 9 km nowych torów oraz sieci trakcyjnej.
W ramach inwestycji prowadzonych w ramach projektu „Modernizacja linii kolejowej E 59 na odcinku Wrocław – Poznań, etap III, odcinek Czempiń – Poznań” zmodernizowany zostanie również przystanek w Puszczykowie oraz stacje w Mosinie, Puszczykówku, Czempiniu oraz Luboniu. Rozpoczęły się już prace modernizacyjne na stacjach Czempiń i Luboń. Ponadto, projekt zakłada budowę lub modernizację 7 mostów, 8 bezkolizyjnych przejść dla pieszych pod torami, a także 14 przepustów. Przebudowanych zostanie także 17 przejazdów, a w miejscu 12 zlikwidowanych powstaną 3 wiadukty kolejowe oraz 1 wiadukt drogowy. Obiekty inżynieryjne znacząco poprawią poziom bezpieczeństwa pieszych, jak również uczestników ruchu kolejowego i drogowego.
Z Czempinia do Poznania w zaledwie 35 minut
Dzięki realizacji projektu, po zakończeniu wszystkich prac inwestycyjnych, pociągi pasażerskie będą mogły jeździć trasą z prędkością 160 km/h. Nowa infrastruktura kolejowa służyć będzie przynajmniej przez najbliższe 30 lat.
Zakończenie wszystkich prac planowane jest na koniec przyszłego roku. Dzięki inwestycji zlikwidowane zostaną liczne ograniczenia prędkości, które wynikają ze stanu technicznego wysłużonej infrastruktury kolejowej. Zwiększy się bezpieczeństwo i komfort podróżowania. Czas przejazdu pociągu osobowego z Czempinia do Poznania potrwa zaledwie 35 minut.
Koszt projektu „Modernizacja linii kolejowej E 59 na odcinku Wrocław – Poznań, etap III, odcinek Czempiń – Poznań” to 940,16 milionów złotych, z czego 667,16 milionów złotych pochodzi ze środków Unii Europejskiej. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Źródło: PKP PLK