Fot. Piotr Waniorek
Pomorską Kolej Metropolitalną będą obsługiwały pojazdy firmy Pesa Bydgoszcz. Do maja 2015 roku ma być dostarczonych 10 spalinowych zespołów trakcyjnych za ponad 114 mln zł.
Jak poinformowała rzeczniczka Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego Małgorzata Pisarewicz, we wtorek zarząd województwa rozstrzygnął postępowanie przetargowe na dostawę zespołów trakcyjnych dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (PKM).
Podała, że przetarg wygrała firma Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz. W przetargu brała też udział firma Newag z Nowego Sącza, która zaoferowała dostarczenie pojazdów za ponad 120 mln zł. Kryterium ceny stanowiło 59 proc. oceny oferty. Przy wyborze oferty brano pod uwagę też koszty utrzymania (5 proc.), warunki techniczne (18 proc.), koszty zużycia paliwa (8 proc.), a także wskaźniki eksploatacyjne (10 proc.).
Pierwsze dwa pociągi - dwuczłonowy i trójczłonowy - Pesa ma dostarczyć w grudniu 2014 roku, a kolejne w marcu, kwietniu i maju 2015 roku.
Dostawy pojazdów zaplanowano tak, aby w momencie uruchomienia linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej mogły one od razu rozpocząć jej obsługę. Ok. 20-km linia ma być oddana do użytku w drugiej połowie 2015 roku.
Zakup taboru jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013.
Ogłaszając przetarg urząd marszałkowski podał, że pojazd dwuczłonowy musi mieć minimum 250 miejsc (w tym co najmniej 100 siedzących), a trójczłonowy - minimum 350 miejsc (co najmniej 150 siedzących). Pociągi muszą być klimatyzowane, a podróżni mają mieć dostęp do bezprzewodowego internetu; zaplanowano też miejsce do przewozu co najmniej sześciu rowerów.
Pojazdy mają być wyposażone w System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej z monitorami LCD i wyświetlaczami LED, przekazujący informacje dla pasażerów oraz reklamy. W przedsionku każdego pojazdu ma być intercom do komunikacji głosowej pasażera z obsługą pojazdu w kabinie maszynisty.
Pomorska Kolej Metropolitalna to największa inwestycja infrastrukturalna w historii samorządu województwa pomorskiego. Pociągi połączą Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym Gdańsk im. Lecha Wałęsy i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna, umożliwiając, po raz pierwszy od 70 lat, bezpośredni dojazd koleją z Gdańska na Kaszuby.
Źródło: PAP