Kauno Tiltai - spółka Grupy Trakcja - zrealizuje na terytorium Litwy część budowy podmorskiej, 450 km linii przesyłowej NordBalt łączącej systemy energetyczne Litwy i Szwecji.
Prace te na innych odcinkach trwają już od kwietnia br. Według wstępnych szacunków, do jesieni br. zostanie ułożona połowa długości NordBalt.
Zakres robót na terytorium Litwy przewiduje m.in. ułożenie ponad 11 km kabla naziemnego na odcinku od Kiskenai do Alksnyne przy Zatoce Kurońskiej oraz ok. 2 km na dnie zatoki.
Inwestorami projektu NordBalt są operatorzy systemów przesyłowych Litwy i Szwecji – Litgrid oraz Svenska Kraftnat. Inwestycja ta jest również współfinansowana ze środków Unii Europejskiej. Generalnym wykonawcą tego mostu energetycznego jest szwedzki koncern ABB.
Powstanie tego połączenia energetycznego w znaczący sposób przyczyni się do wzmocnienia bezpieczeństwa energetycznego Litwy, poprzez zmniejszenie jej uzależnienia od dostaw energii elektrycznej z Rosji i Białorusi.
Zakłada się, że dzięki uruchomieniu podmorskiego kabla wzrośnie przepływ ilości energii do krajów bałtyckich aż o jedną trzecią. To z kolei oznacza spadek cen energii elektrycznej na Litwie i wyrównanie do stawek obowiązujących w Skandynawii. Moc przesyłowa instalacji ma osiągnąć 700 MW.
Oddanie do użytku podmorskiej linii przesyłowej powinno nastąpić wiosną 2015 r. Szybkość prowadzonych prac będzie zależeć w głównej mierze od czynników zewnętrznych, takich jak stan morza czy warunki atmosferyczne. Stąd harmonogram prac został tak opracowany, by większość zadań była realizowana w okresie, gdy najrzadziej występują sztormy.
Budowa transgranicznej linii przesyłowej NordBalt wpisuje się jednocześnie w założenia polityki energetycznej UE, ukierunkowanej na integrację krajowych systemów elektroenergetycznych państw członkowskich oraz tworzeniu wspólnego unijnego rynku energii.
Całkowity koszt realizacji inwestycji wyniesie ok. 1,9 mld litów (2,3 mld zł).
Grupa Trakcja należy do największych firm budownictwa infrastrukturalnego w Polsce i na Litwie. Trakcja PRKiI to największy podmiot budownictwa kolejowego Polsce, działający również w branżach drogowej, energetycznej i miejskiego transportu szynowego.
Źródło: WNP