Fot. PKP PLK
Nowe przejście podziemne łączące halę dworca z peronem SKM jest już gotowe. Przebudowa tunelu łączącego Dolny i Górny Wrzeszcz finiszuje, a niedawno rozpoczęła się budowa nowego peronu, który posłuży m.in. Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. kontynuują intensywną modernizację stacji Gdańsk Wrzeszcz.
Przebudowa stacji Gdańsk Wrzeszcz jest ostatnim zadaniem realizowanym przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w Trójmieście związanym z modernizacją magistrali kolejowej łączącej Trójmiasto z Warszawą.
Budowa peronu wyspowego rozpoczęta
Nowy peron wyspowy (umiejscowiony pomiędzy dwoma torami) nabiera kształtów. Na 300 metrowej długości zabudowano już ścianki peronowe typu „L”. Budowa zakończy się w październiku tego roku. Następnie do maja 2015 r. wyłączony z użytkowania zostanie peron dalekobieżny. W efekcie prowadzonej modernizacji oba perony zostaną podwyższone i wyposażone w nowe elementy tzw. małej architektury, czyli wiaty, ławki oraz oświetlenie. Wizualnie będą dostosowane do infrastruktury PKP Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście Sp. z o.o. Sposób przebudowy peronów zakłada maksymalne ograniczenie utrudnień dla pasażerów, które są nieuniknione przy bardzo szerokim zakresie inwestycji.
Nowe tunele na stacji Gdańsk Wrzeszcz
Istotnym udogodnieniem dla pasażerów na stacji Gdańsk Wrzeszcz będą wyjścia na perony wyposażone w windy ułatwiające dostęp osobom z ograniczoną możliwością poruszania się, podróżnym z cięższym bagażem czy opiekunom z dziećmi w wózkach. W ramach inwestycji powstało już nowe przejście podziemne łączące halę dworca z peronem trójmiejskiej Szybkiej Kolei Miejskiej. W jego pierwszej części widać miejsca przyszłych wind na nowy peron oraz halę dworca. Choć tunel jest jeszcze w stanie surowym, pasażerowie mogą nim swobodnie przejść na peron SKM. Do budowy przejścia podziemnego, które powstało w miejscu starego, zużyto około 300 m3 betonu. Blisko ukończenia jest przebudowa przejścia podziemnego łączącego tzw. Wrzeszcz Dolny z Górnym. Tunel prowadzący od ulicy Dmowskiego do Kilińskiego zostanie wydłużony, tak aby nad nim przechodziły nowe tory nr 2 i 4 i nowy peron nr 1.
Ponad pół kilometra nowych torów
Kolejarze prowadzą także prace torowe. W obrębie inwestycji na nowe wymieniono ok. 600 metrów torów oraz zainstalowano 17 słupów sieci trakcyjnej. Na całym terenie inwestycji trwały też prace związane z instalacją urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Wykonawcy kontynuowali również roboty związane z instalacją urządzeń w nastawni, z której będzie się odbywało sterowanie stacją Gdańsk Wrzeszcz.
Niemal gotowy jest już liczący blisko 230 metrów mur oporowy, który rozpoczyna się w pobliżu dworca i biegnie aż do zabytkowego wiaduktu nad ulicą Wajdeloty. Będzie on stabilizował nowy tor, usytuowany przy peronie wyspowym. Na ukończeniu są również prace przy zabytkowym murze oporowym wzdłuż ulicy Białej. Zachowano i odnowiono betonowe elementy dekoracyjne tej historycznej budowli, a jej kute ogrodzenie podane będzie gruntownej renowacji.
Modernizacja stacji Gdańsk Wrzeszcz w liczbach:
- każdego dnia na budowie (w branży mostowej) pracuje średnio ok. 50 osób, 2 koparki, 3 samochody wywrotki i 2 dźwigi samojezdne
- aby zrealizować dotychczasowe prace ziemne na stacji Gdańsk Wrzeszczu wywieziono łącznie około 500 wywrotek ziemi
- zużyto około 940 m3 betonu – to jest około 105 pełnych betoniarek
Źródło: PKP PLK