Konsorcjum składające się z firm Thales, Huawei i Imet podpisało kontrakt o wartości 30 mln euro na opracowanie i dostawę globalnego systemu GSM-R dla ONCF (Office National des Chemins de Fer) - krajowego operatora kolejowego w Maroku.
System GSM-R zapewnia komunikację zarówno miedzy pociągami, jak i ośrodkami kontroli pociągów, gwarantując wysoki poziom niezawodności. W Maroku zostanie wdrożony po raz pierwszy, na pięciu liniach sieci kolejowej o łącznej długości 712 km.
Jedna z nich będzie obsługiwała pierwszą w Afryce linię kolei dużych prędkości między Tangerem i Kenitrą, o długości 185 km. Pozostałe wdrożenia dotyczą linii kolei konwencjonalnych.
Liderem konsorcjum jest Thales, który będzie nadzorować całościową realizację projektu.
Thales to globalna firma działająca w sektorze lotniczym, kosmicznym i obronnym, a także w dziedzinie bezpieczeństwa oraz transportu. W Polsce zaprojektowała i zabudowała system automatycznej kontroli ruchu pociągów - ETCS poziomu pierwszego, na Centralnej Magistrali Kolejowej pomiędzy Grodziskiem Mazowieckim a Zawierciem. Dzięki temu pociągi osobowe będą mogły tam jeździć z prędkością maksymalną do 200 km/h.
Obecnie Thales wdraża nowoczesne systemy automatyki m.in. na linii kolejowej nr 356 (ETCS poziom 1), a także na liniach łączących Warszawę z Trójmiastem oraz Łodzią, gdzie dostarczy system ETCS poziomu 2. Ponad to Thales prowadzi prace modernizacyjne na linii E30 na odcinku Katowice-Kraków-Rzeszów.
Źródło: WNP