Bezpiecznie i komfortowo będzie można już w przyszłym roku podróżować koleją na trasie Rybnik – Wodzisław Śląski – Chałupki. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na rewitalizację linii liczącej ponad 30 kilometrów. Wykonawca odnowi perony, tory i wyremontuje przejazdy kolejowo – drogowe. Prace zakończą się w drugiej połowie 2015 roku.
Wyremontowane tory i nowa infrastruktura pasażerska zapewnią komfort podróżnym. Zaplanowano przebudowę 13 peronów. Zyskają one oświetlenie i zostaną wyposażone m.in. w wiaty dla podróżnych, zegary oraz megafony do zapowiadania pociągów. Dodatkowo na stacjach zostanie zainstalowany monitoring. Rewitalizacja obejmie pełną wymianę torów i sieci trakcyjnej na odcinku liczącym 32 kilometry.
- Na Śląsku PKP modernizuje 500 km torów. Wartość projektów inwestycyjnych to blisko 4 mld zł. Trasa z Rybnika do Chałupek jest ważną częścią regionalnej sieci kolejowej. Pozwala łatwo dostać się koleją np. do czeskiej Ostrawy. To także ważny korytarz dla transportu towarowego – powiedział Adam Zdziebło, wiceminister Infrastruktury i Rozwoju obecny przy podpisaniu umowy.
PLK w ramach prac zamontuje także 39 nowych rozjazdów i wyremontuje 31 mostów, wiaduktów i innych obiektów, co pozwoli na przywrócenie maksymalnej prędkości 80 km/h dla pociągów pasażerskich. Zrewitalizowaną trasę Rybnik – Wodzisław Śląski – Chałupki pociągi regionalne pokonają w 40 minut.
- Rewitalizacja to najszybsza i najtańsza metoda usprawnienia ruchu na linii kolejowej, pozwalająca na likwidację ograniczeń prędkości oraz zwiększenie bezpieczeństwa prowadzenia ruchu. To dobry sposób na wykorzystanie unijnych dotacji – powiedział Remigiusz Paszkiewicz, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Inwestycja pozwoli na podwyższenie poziomu bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo – drogowych. Na 24 przejazdach oprócz remontu nawierzchni i montażu nowego oświetlenia zaplanowano instalację urządzeń automatycznych, ostrzegawczych lub rogatek.
Pracami zajmie się konsorcjum firm Rubau Polska, Construcciones Rubau, Rover Alcisa. Zakończenie prac zgodnie z umową przewidziano na 30 października 2015. Koszt prac wynosi 159,7 mln zł przy dofinasowaniu z UE w wysokości 98 mln zł.
Źródło: PKP PLK