Pierwsze efekty modernizacji linii kolejowej z Siedlec do Terespola

Fot. Jędrzej Pilarski

Pasażerowie mogą już korzystać z nowego peronu na stacji Łuków Zapowiednik, a w przyszłym tygodniu PKP Polskie Linie Kolejowe oddadzą tam do użytku drugi peron.

Jest to fragment modernizowanej linii Siedlce - Terespol.

Prace, realizowane na zlecenie zarządcy infrastruktury kolejowej, koncentrują się obecnie na terenie Siedlec, Łukowa i Międzyrzeca Podlaskiego. - Roboty są prowadzone etapowo, aby ograniczenia w ruchu kolejowym były jak najmniejsze - podkreśla Marta Guz, kierownik kontraktu z PKP PLK. 

W Łukowie zostaną też zmodernizowane dwa przejazdy. Prace przy ul. Wschodniej są zakończone, a wykonawca przygotowuje się do finalnych odbiorów. Następnie rozpoczną się prace przy ul. Jana Pawła II. Ponadto w tym mieście zbudowany będzie nowy wiadukt w ciągu ul. Międzyrzeckiej. Konstrukcja obiektu jest już gotowa. 

W Międzyrzecu Podlaskim kończone są prace w pierwszej części nowego przejścia podziemnego oraz na peronie nr 2. Został on podwyższony, co ułatwi podróżnym wysiadanie i wsiadanie do pociągu. Na liczącym 300 metrów peronie ustawiane są obecnie 3 wiaty oraz jest przygotowywany montaż elementów małej architektury. 

Natomiast w Siedlcach trwa budowa tunelu drogowego, który zastąpi kładkę dla pieszych i odkorkuje dwa pozostałe wiadukty oraz budowa nowego peronu. Rozpoczął się remont wiaduktu przy ul. Łukowskiej, a na stacji przebudowywany jest układ torowy i sieć trakcyjna. 

Modernizowana trasa kolejowa pomiędzy Siedlcami i Terespolem jest częścią międzynarodowej linii należącej do Transeuropejskiego Korytarza łączącego Berlin z Moskwą. Realizowane obecnie tam zadania są pierwszym etapem inwestycji. 

Drugi etap projektu, oprócz zmian w układzie torowym, zakłada modernizację pozostałych elementów infrastruktury kolejowej, tj. rozjazdów, przejazdów kolejowych, sieci trakcyjnej i budynków służących bezpośrednio prowadzeniu ruchu. 

W efekcie na tej trasie pociągi pasażerskie będą mogły osiągnąć maksymalną prędkość 160 km/h, a towarowe - 120 km/h. Poprawi się również płynność ruchu kolejowego.

Zakończenie całego projektu „Modernizacja linii kolejowej E20/CE20 na odcinku Siedlce - Terespol” zaplanowano w lipcu 2015 r. Jest on współfinansowany jest ze środków pochodzących z Unii Europejskiej. Wartość umowy na wykonanie robót II Etapu przekracza 500 mln zł brutto.

Źródło: WNP