Fot. torpol.pl
Konsorcjum, w którego skład wchodzą Torpol, Polimex-Mostostal oraz Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor, podpisało z PKP PLK list intencyjny dotyczący warunków realizacji kontraktu na modernizację linii kolejowej Rail Baltica na odcinku Warszawa Rembertów - Zielonka - Tłuszcz (Sadowne). Wartość tej inwestycji to prawie 1,3 mld zł netto.
Jak podał Torpol, zgodnie z treścią listu intencyjnego zamawiający zobowiązał się do udzielenia dwutorowego zamknięcia linii na odcinku Tłuszcz - Łochów na okres od 12 października 2014 r. do 30 października 2015 r. oraz na odcinku Łochów - Sadowne od 8 stycznia do 30 listopada 2015 r., a także wprowadzenia stosownych zmian w rozkładzie jazdy pociągów i bieżącej koordynacji zamknięcia.
Natomiast konsorcjum zobowiązało się do pokrycia kosztów stanowiących różnicę pomiędzy kosztami udostępnienia przez zamawiającego linii kolejowej na zamkniętych odcinkach a kosztami zorganizowania i uruchomienia komunikacji zastępczej.
Ponadto konsorcjum do końca 2014 r. ma zrealizować prace o wartości ok. 270 mln zł, a do końca 2015 r. - ok. 970 mln zł. Wykonawca w okresach zamknięć odcinków ma zakończyć prace, które wpływają na prowadzenie ruchu pociągów.
W przypadku przekroczenia terminów zakończenia zamknięć konsorcjum będzie zobowiązane zapłacić zamawiającemu kwotę 0,1 mln zł za każdy dzień przekroczenia. Intencją stron listu jest zawarcie w ciągu 14 dni porozumienia dotyczącego zasad współpracy stron w związku z zamknięciem dwutorowym.
- Zgodnie z treścią listu intencyjnego strony do dnia 18 września 2014 roku podpiszą aneks do umowy, którego przedmiotem będzie w szczególności przedłużenie terminów realizacji robót oraz zmiana parametrów technicznych i materiałowych części prac objętych kontraktem, przy czym zgodnie z treścią listu intencyjnego ww. zmiany, ze względu na ich zbilansowanie, nie wpłyną na zmianę wynagrodzenia za realizację kontraktu - podał Torpol.
Warunkiem podpisania aneksu jest zawarcie porozumienia ws. współpracy stron. List i porozumienie wygasną, jeżeli aneks do umowy nie zostanie zawarty do 18 września 2014 r.
W grudniu 2012 r. konsorcjum spółek Torpol, Polimex-Mostostal oraz Intercor podpisało kontrakt na zaprojektowanie i wykonanie prac budowlanych w ramach modernizacji trasy Rail Baltica E75 Warszawa - Białystok - granica z Litwą na ponad 30-kilometrowym odcinku Warszawa Rembertów - Zielonka - Tłuszcz (Sadowne).
Wartość zlecenia opiewa na 1,29 mld zł netto. W momencie zawarcia umowy na Polimex oraz wówczas zależny od niego Torpol przypadało 83 proc. robót.
W prospekcie emisyjnym z czerwca 2014 r. Torpol podał, że zlecił na rzecz Intercor prace podwykonawcze o wartości ponad 184 mln zł netto, a udział Polimeksu w realizacji kontraktu wynosi 0 proc.
Torpol podał także, że do momentu publikacji prospektu zaksięgował ze zlecenia na Rail Baltica przychody w wysokości 32,4 mln zł netto.
Inwestycja obejmuje fragment linii kolejowej. Po modernizacji odcinek ma pozwalać na rozwijanie prędkości 160 km/h przez pociągi pasażerskie oraz 120 km/h przez pociągi towarowe.
Rail Baltica to międzynarodowa trasa kolejowa E75 o priorytetowym znaczeniu, łącząca Warszawę z Kownem, Rygą, Tallinem i Helsinkami.
Linia jest fragmentem pierwszego transeuropejskiego korytarza transportowego. Rail Baltica w Polsce to 341 km trasy kolejowej, z czego 172 km linii dwutorowej i 169 km linii kolejowej jednotorowej.
Źródło: WNP