Sejm uchwalił nowelę dot. zwiększenia wydatków na kolej

Fot. Jędrzej Pilarski

Sejm uchwalił w piątek nowelę zwiększającą wydatki na kolej, co ma pomóc w kolejowych inwestycjach z nowego budżetu UE. W efekcie ustawy, w latach 2015-2019 co roku ma trafiać 400 mln zł z Krajowego Funduszu Drogowego do Funduszu Kolejowego.

Za przyjęciem ustawy głosowało 261 posłów (m.in. z PO, PSL i SLD), przeciw 173 (m.in. z PiS, TR i Sprawiedliwej Polski), a wstrzymało się dwóch. Teraz nowelizacja trafi do Senatu.

Wcześniej Sejm nie poparł wniosku PiS o odrzucenie projektu ustawy - za wnioskiem głosowało 176 posłów, przeciw było 259, jeden wstrzymał się od głosu. 

Nowelę ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, ustawy o Funduszu Kolejowym oraz ustawy o podatku akcyzowym przygotowało Ministerstwo Finansów. Przewiduje ona podwyższenie opłaty paliwowej w celu zapewnienia dodatkowych wpływów do Funduszu Kolejowego; równocześnie zakłada obniżenie stawek podatku akcyzowego od paliw silnikowych. 

Deklarowanym przez rząd celem proponowanych zmian jest zapewnienie dodatkowych wpływów do Funduszu Kolejowego, co pozwoli maksymalnie wykorzystać środki pochodzące z Unii Europejskiej w ramach nowej perspektywy finansowej na lata 2014-2020, a w efekcie przełoży się na realizację większej liczby inwestycji i utrzymanie infrastruktury kolejowej. 

Środki Funduszu Kolejowego pochodzą m.in. z: obligacji emitowanych na rzecz funduszu przez Bank Gospodarstwa Krajowego, kredytów lub pożyczek zaciągniętych na jego rzecz przez BGK, akcji w spółkach publicznych, inwestycji środków Funduszu Kolejowego w jednostki uczestnictwa funduszy rynku pieniężnego. Jednak jednym z podstawowych źródeł finansowania Funduszu Kolejowego jest opłata paliwowa (podlegają jej wprowadzane na krajowy rynek paliwa silnikowe i gaz, wykorzystywane do napędu silników spalinowych). Stanowi ona przychód Krajowego Funduszu Drogowego i Funduszu Kolejowego: 80 proc. wpływów zasila KFD, a 20 proc. FK. 

Zgodnie z nowelą dodatkowe środki dla Funduszu Kolejowego mają pochodzić z wpływów uzyskanych z czasowo podwyższonych stawek opłaty paliwowej. W latach 2015-2019 będą one zwiększone o 25 zł na 1000 l lub 25 zł na 1000 kg (w zależności od rodzaju paliwa). 

Jednocześnie o te same wartości zostaną obniżone stawki podatku akcyzowego od paliw silnikowych, co oznacza, że projektowana regulacja - według jej autorów - nie będzie miała wpływu na ceny paliw na stacjach benzynowych. Zgodnie z nowymi przepisami podmioty zobowiązane do zapłaty opłaty paliwowej będą musiały składać tzw. zabezpieczenie akcyzowe (będzie ono gwarantować jej zapłatę). 

Rozwiązanie to ma zminimalizować ryzyko powstania nieściągalnych zaległości w opłacie paliwowej, co nabiera szczególnego znaczenia zwłaszcza w sytuacji wzrostu jej stawek. 

Zgodnie z danymi rządu w 2015 r. z Krajowego Funduszu Drogowego do Funduszu Kolejowego wpłynie 500 mln zł, bo oprócz obowiązku przekazania 400 mln zł, będą jeszcze obowiązywały przepisy o powiększeniu tego wpływu o dodatkowe 100 mln zł. W latach 2016-2019 z KFD do FK będzie wpływać corocznie 400 mln zł.

Źródło: PAP