Fot. KZN Bieżanów
Centrum Diagnostyki PKP PLK i Kolejowe Zakłady Nawierzchniowe „Bieżanów” zorganizowały wspólnie warsztaty z odbiorów technicznych konstrukcji rozjazdowych.
Warsztaty odbyły się 11 września br. w siedzibie lidera Grupy KZN Bieżanów. Gośćmi krakowskiej firmy byli przedstawiciele „Peelki” reprezentujący Centrum Diagnostyki, Biuro Dróg Kolejowych oraz większość zlokalizowanych na południu i w centrum kraju zakładów linii kolejowych. – Celem inicjatywy było teoretyczne i praktyczne poznanie modelu sprawowania nadzoru nad jakością produkcji rozjazdów kolejowych, zarówno przez służby kontroli jakości samego producenta jak i Centrum Diagnostyki – mówi Ireneusz Jasiński, wicedyrektor Centrum Diagnostyki PKP PLK. – Dodatkowo chcieliśmy zaznajomić uczestników z nowoczesnym procesem produkcji rozjazdów na przykładzie KZN „Bieżanów” – dodaje.
Z punktu widzenia organizatorów spotkania, jego najważniejszą częścią był odbywający się w warunkach rzeczywistych, tj. na hali produkcyjnej dwustopniowy proces odbiorów technicznych rozjazdów. Rozjazd Rz 60E1-190-1:9 był najpierw poddany procedurze odbioru wewnętrznego, czyli sprawdzenia przez dział Kontroli Jakości KZN „Bieżanów”, a następnie procedurze odbioru zewnętrznego wykonywanego przez komisarza reprezentującego Centrum Diagnostyki PKP PLK.
- Taki dialog techniczny między wytwórcą i przedstawicielami ostatecznego użytkownika, odbywający się w jak najbardziej realnych warunkach, pozwala lepiej zrozumieć wzajemne oczekiwania oraz zrozumieć i dopracować procedury – stwierdza Jarosław Kubic, kierownik Działu Kontroli Jakości KZN „Bieżanów”. – Jestem także przekonany, że szczegółowe zapoznanie przedstawicieli pionów technicznych PKP PLK, z całym procesem produkcji rozjazdów, znacząco poprawi, skonkretyzuje i przyspieszy przepływ informacji między zamawiającym czy użytkownikiem a nami, czyli producentem – akcentuje Jarosław Kubic.
Uczestnicy warsztatów mogli bowiem dowiedzieć się w jaki sposób i przy użyciu jakich narzędzi powstaje współczesny rozjazd – od momentu wpłynięcia do producenta zapytania ofertowego (Biuro Obsługi Klienta), poprzez skonkretyzowanie technicznych parametrów (Dział Przygotowania Produkcji), po konkretne już działania wytwórcze (Dział Produkcji) i sprawdzenie standardów (Dział Kontroli Jakości). Goście odwiedzili też Biuro Badawczo-Rozwojowe, czyli całkowicie wydzielony dział innowacji technologicznych, pracujący wyłącznie nad nowymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi, materiałowymi, organizacyjnymi czy logistycznymi.
- Pokazaliśmy uczestnikom warsztatów narzędzia i procedury, które pozwalają nam produkować wysokiej jakości rozjazdy. Bardzo cieszymy się na każdą tego typu inicjatywę, bo pozwala nam ona lepiej komunikować się z rynkiem, na którym działamy. A właśnie przedstawiciele pionów technicznych Zakładów Linii Kolejowych to taki trzon tego rynku – to do nich ostatecznie trafia nasz produkt i to oni na co dzień są odpowiedzialni za jego użytkowanie, konserwację i utrzymanie – podkreśla Jacek Paś, członek zarządu, dyrektor ds. rozwoju i handlu KZN „Bieżanów”. – I to z myślą o nich przygotowujemy nowe narzędzia, jak choćby będący w fazie budowy i testów, wirtualny katalog produktowy, który powinien być sporym ułatwieniem i dla zamawiającego i dla nas, czyli producenta – dodaje.
Słowa przedstawiciela KZN-u potwierdzali też uczestnicy warsztatów, którzy wysoko i pozytywnie oceniali tę nową inicjatywę oraz otwartość i zaangażowanie producenta.
Źódło: KZN Bieżanów