Szklane dachy głównych hal dworca Łódź Fabryczna gotowe

Fot. PKP PLK

Zakończyło się szklenie głównych hal nowego dworca Łódź Fabryczna. Na dachach ułożono 7500 szklanych i metalowych paneli. Na budowie jednego z najnowocześniejszych dworców w Europie prowadzone są prace wykończeniowe. Zaawansowanie inwestycji wynosi 75 procent. Na jej realizację wydano już ponad 1 mld złotych.

Powstała nadziemna konstrukcja dworca, część podziemna oraz czterotorowy tunel o długości

2 km. Wartość kontraktu na budowę nowego dworca Łódź Fabryczna, to ponad 1,75 mld złotych brutto.

Cały dworzec to trzy hale o łącznej powierzchni 36 000 metrów kwadratowych, które będą pokryte 10 000 szklanych i metalowych paneli. Do zamontowania zostało ich już tylko 2500 na dachu ostatniego budynku. Jego ściany będą replikami starego dworca Łódź Fabryczna. Dzięki przeszklonym dachom światło słoneczne dotrze na perony, znajdujące się 16 metrów pod ziemią.

Na stacji wykonawca prowadzi dalsze prace wykończeniowe – montaż instalacji wodno-kanalizacyjnej, elektrycznej i wentylacyjnej. Rozpoczyna się montaż szklanych ścian oddzielających wnętrze dworca od budowanej ulicy. Trwa również instalacja schodów ruchomych oraz wind, których na całej stacji będzie w sumie 20. W hali głównej 16 metrów pod ziemią, wykonawca buduje cztery perony. Trzy z nich będą miały długość 400 metrów,
a ostatni – 300 metrów.

 W dwóch nawach tunelu, na odcinku od ulicy Niciarnianej do Kopcińskiego, położono już około
5 km torów. Cała inwestycja, w tunelu i na dworcu, obejmuje montaż 12,5 km torów.

Łódź Fabryczna będzie jednym z najnowocześniejszych dworców kolejowych w Europie. Trzypoziomowa stacja kolejowa, będzie centralną częścią węzła przesiadkowego, gdzie zatrzymywać się będą pociągi, autobusy i tramwaje. Pierwsze przejazdy pociągów technicznych do nowego dworca zaplanowano pod koniec 2015 roku. Pasażerowie z rozkładowych pociągów wyruszających z nowego dworca dotrą m.in. do Warszawy w 2016 roku. Zakładany czas przejazdu najszybszych pociągów z Łodzi do Warszawy – 70 minut – zostanie osiągnięty wcześniej – na przełomie 2015 i 2016 roku.

 

Inwestycja jest realizowana przez konsorcjum Torpol Sp. z o.o. Astaldi S.p.A., Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor Sp. z o.o., oraz Przedsiębiorstwo Dróg i Mostów Sp. z o.o.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. złożyły wniosek o dofinansowanie inwestycji ze środków UE.

Źródło: PKP PLK