Technologia staliwa bainitycznego stosowanego w konstrukcjach rozjazdowych, otrzymała nagrodę Innowacja Roku 2014. To kolejne wyróżnienie dla tego technicznego rozwiązania a także dla spółki, która z innowacje traktuje jako model rozwoju biznesu.
Konkurs Innowacja Roku realizowany pod patronatem Wydziału Nauk Technicznych Polskiej Akademii Nauk oraz Centrum Innowacji FIRE jest organizowany przez Forum Biznesu Dziennika Gazeta Prawna. – Naszym celem jest realne docenienie i nagłośnienie nowoczesnych unikalnych i oryginalnych projektów o charakterze innowacyjnym – mówi prof. dr hab. Władysław Włosiński, Przewodniczący Wydziału Nauk Technicznych Polskiej Akademii Nauk, pod auspicjami którego realizowany jest konkurs. – A technologia staliwa bainitycznego, wypracowana przez Kolejowe Zakłady Nawierzchniowe „Bieżanów” w kooperacji z krakowskimi uczelniami technicznymi i Instytutem Kolejnictwa, jest bez wątpienia takim właśnie projektem. Jury było pod wrażeniem technologii, która zapewnia utrzymanie wysokiej sprawności i obniżenia kosztów użytkowania rozjazdu przez cały okres eksploatacji. – akcentuje prof. Włosiński.
- Bainit rozjazdowy made in KZN, jako absolutnie spójna koncepcja innowacyjna, doskonale wpisuje się w założenia programu. Opracowaliśmy skład chemiczny, technologię odlewania, wzory formierskie i sposób obróbki termicznej, plastycznej oraz mechanicznej, sposób łączenia ze zwykłą stalą szynową – podkreśla Jacek Paś, członek zarządu dyr. rozwoju i handlu Kolejowych Zakładów Nawierzchniowych „Bieżanów”.
Bo najważniejsze jest to, że elementy bainityczne zabudowane i eksploatowane w torach PKP PLK w trakcie normalnego użytkowania potwierdzają założone, rewelacyjne właściwości materiału. Dużą trwałość; odporność na zużycie eksploatacyjne (zauważalne szczególnie w dłuższym okresie użytkowania); zdolność do tzw. samoserwisowania się powierzchni tocznych co eliminuje konieczność okresowego szlifowania spływów w czasie eksploatacji; łatwość zgrzewania, spawania i napawania.
- Nasze staliwo bainityczne, wprowadzane jest coraz szerzej na rynek infrastruktury szynowej. Zakładamy że elementy z naszego bainitu będą masowo stosowane, nie tylko na kolei ale także na sieciach tramwajowych. - Namacalne i przeliczalne korzyści ze stosowania tego materiału pozwolą nam na poszerzenie rynków zbytu – podkreśla Jacek Paś.
Należy podkreślić, że za swoje działania i projekty innowacyjne KZN „Bieżanów” został już wielokrotnie nagrodzony. Tylko w ostatnich latach firma i jej projekty zdobyła Nagrodę Innowacyjności w Transporcie 2013 przyznawaną przez fundację CATI; w latach 2011, 2012 i 2013 była obecna na tworzonej przez Instytut Nauk Ekonomicznych Polskiej Akademii Nauk liście 500 Najbardziej Innowacyjnych Firm; zdobyła tytuł Rynkowego Lidera Innowacji 2012; czy nagrodę Innowator Małopolski 2010 przyznawaną przez Centrum Transferu Technologii Politechniki Krakowskiej wraz z Urzędem Marszałkowskim Województwa Małopolskiego.
- Konsekwentnie wdrażana polityka innowacyjności Kolejowych Zakładów Nawierzchniowych „Bieżanów” jest wyraźnie dostrzegana przez rodzimą branżę infrastruktury szynowej oraz szersze otoczenie gospodarcze. Te wyróżnienia to miła nagroda będąca jedynie prostą konsekwencją tego faktu. – zaznacza Ryszard Leszczyński, prezes KZN „Bieżanów”. – Nasz model rozwoju biznesowego opiera się na innowacyjności. Parafrazując, żeby z tego modelu nie spaść musimy ciągle pedałować. Dlatego także w tym roku na rynku pojawią się kolejne nasze nowatorskie rozwiązania. Najbardziej spektakularnym dla branży będzie zapewne „Innowacyjna technologia produkcji i zabudowy wysokiej jakości rozjazdów kolejowych” realizowana we współpracy z Instytutem Kolejnictwa przy wsparciu finansowym Narodowego Centrum Badań i Rozwoju – podkreśla Leszczyński.