Z Warszawy Okęcie do Radomia z prędkością 160 km/h

Po zakończeniu modernizacji linii kolejowej ze stolicy do Radomia pociągi pojadą z prędkością maksymalną 160 km/h. PKP PLK kończy przygotowania do budowy nowego systemu sterowania ruchem pociągów.

Modernizowany, 92-kilometrowy odcinek z Warszawy do Warki jest częścią linii kolejowej nr 8 łączącej stacje Warszawa Zachodnia i Kraków Główny. Codziennie tysiące pasażerów podróżują trasą między Radomiem a stolicą. Odcinek na południe od Warki ma być dwutorowy, co wyeliminuje ograniczenia wynikające z jazdy jednotorowej i usprawni kursowanie pociągów.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zmodernizują nie tylko tory. – Standard zmieni infrastruktura zapewniająca bezpieczną podróż sieć trakcyjna, systemy zasilania, powstanie również nowy system sterowania ruchem – czytamy w komunikacie spółki.

Pasażerowie zyskają nowe, wyższe perony; infrastruktura pasażerska będzie także przystosowana do obsługi osób niepełnosprawnych, opiekunów z dziećmi w wózkach i rowerzystów. Powstaną na nich windy lub pochylnie.

W Czachówku nowe przejście podziemne umożliwi dojście do peronów i połączy podzieloną torami miejscowość. Podobnie stanie się w Chynowie i Warce.

Budowa dodatkowego toru odstawczego w Piasecznie pozwoli na uruchomienia nowych połączeń, kluczowych dla poprawy ruchu aglomeracyjnego między stolicą a Piasecznem.

Modernizacja obejmie inwestycje drogowe w sąsiedztwie linii kolejowej. W stolicy zostanie dobudowana kładka dla pieszych przy stacji Warszawa Okęcie. Z kolei na Ursynowie, w ciągu ulicy Karczunkowskiej, wybudowany zostanie wiadukt drogowy. Takie rozwiązanie umożliwi stworzenie węzła przesiadkowego przy pobliskim przystanku Warszawa Jeziorki.

Zmiany czekają także stację Radom. Zmodernizowany będzie tunel dla pieszych między Placem Dworcowym a ul. Władysława Domagalskiego. Zmienią się też perony.

Ogłoszono już przetargi w trybie ograniczonym na modernizację linii kolejowej nr 8 na odcinku Warszawa Okęcie – Radom. W obecnej perspektywie finansowania przewidziano do modernizacji odcinki Warszawa Okęcie – Czachówek, Czachówek – Warka oraz stacja Radom. W kwietniu otwarto wnioski potencjalnych wykonawców na odcinku Warszawa Okęcie – Czachówek, a w maju ogłoszono przetarg na realizację odcinka Czachówek – Warka. Obecnie trwają prace komisji przetargowej.

Projekt modernizacji linii kolejowej nr 8 na odcinku między Warszawą a Radomiem podzielono na dwa etapy. W pierwszej kolejności PKP Polskie Linie Kolejowe zajmą się pracami  na odcinku Warszawa Okęcie – Warka oraz stacją w Radomiu, a w następnej kolejności odcinkiem między Warką a Radomiem. Rozpoczęcie pierwszych prac budowlanych zaplanowano na pierwszą połowę 2014 r.

Źródło: EI