IGTL: propozycje zakresu ćwiczeń podczas szkolenia maszynistów

Fot. Kurier Kolejowy

W odniesieniu do zaleceń Ministerstwa Transportu Budownictwa i Gospodarki Morskiej ustalonych podczas XVI posiedzenia Zespołu ds. Bezpieczeństwa w Transporcie Kolejowym IGTL przedstawia poniżej propozycje zakresu ćwiczeń oraz zachowań, które powinny być realizowane na symulatorze pojazdu kolejowego (program i czasokres) w odniesieniu do maszynistów nowo szkolonych oraz maszynistów zatrudnionych na stanowisku maszynisty w ramach doskonalenia zawodowego oraz propozycje rozmieszczenia symulatorów pojazdów kolejowych i jak powinny być dostosowane do szkolenia maszynistów.

1.Dla pracowników nowo szkolonych oraz dla pracowników na stanowisku maszynisty w ramach doskonalenia zawodowego na symulatorach pojazdów kolejowych proponuje się ujęcie przede wszystkim badań takich zachowań i sytuacji awaryjnych i wypadkowych, których w praktyce nie można przetrenować np.: rozpoznawanie potencjalnych zagrożeń i prawidłowe reagowanie w sytuacjach niebezpiecznych jak np. pojazd samochodowy na przejeździe kolejowym, nagły spadek napięcia czy reagowanie w trakcji kolizji.

Czas szkolenia dla pracowników odbywających szkolenie pierwszy raz zdaniem IGTL powinien wynosić 16 godzin. Czas ten przeznaczony byłby na powtórzenie sytuacji, w których reakcja była nieprawidłowa lub czas reakcji był zbyt wolny. Dla pracowników doskonalących się proponuje się 4 godziny szkolenia. Alternatywnym rozwiązaniem do szkoleń na symulatorach powinno być prowadzenie pojazdu trakcyjnego pod nadzorem.

2.Proponowane lokalizacje:

Warszawa

Szczecin

Wrocław

Katowice

Poznań

Częstochowa

Kraków

Gdańsk

Biała Podlaska

Lublin

Zielona Góra

 

Dodatkowo zdaniem IGTL, ośrodek powinien mieć możliwość przeprowadzania szkolenia zarówno na symulatorze jak również bezpośrednio na lokomotywie. Symulatory powinny mieć wgrane oprogramowanie zarejestrowanych lokomotyw na terenie Polski, które są wykorzystywane u różnych przewoźników np. Class66, Vectron. Każda osoba szkolona powinna otrzymać szczegółowy materiał dotyczący danego typu lokomotywy. Warunkiem sine gua non do wprowadzania zmian w tym zakresie jest min. 25 sprawnych i dostępnych symulatorów w Polsce.