Fot. Jędrzej Pilarski
Ministerstwo Rozwoju i Infrastruktury przedstawiło główne założenia dotyczące wykorzystania funduszy europejskich na infrastrukturę. Wsparcie unijne na rozwój kolei z programów krajowych ma wynieść tyle samo co na drogi, czyli po 10,5 mld euro.
Środki z największego pod względem alokacji Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na nową perspektywę 2014-2020 zostaną przeznaczone na bezpieczeństwo energetyczne, gospodarkę niskoemisyjną, ochronę środowiska, przeciwdziałanie i adaptację do zmian klimatu oraz ochronę zdrowia i dziedzictwa kulturowego. Ale to przede wszystkim transport otrzyma największe środki na dalszą modernizację.
– Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, podobnie jak jego poprzednik, ma przede wszystkim wspierać rozwój infrastruktury technicznej kraju, co w efekcie przyczyni się do zrównoważonego rozwoju gospodarki oraz zwiększenia jej konkurencyjności - mówi Adam Zdziebło, wiceminister infrastruktury i rozwoju.
Dzięki zachowanej spójności i równowadze pomiędzy działaniami inwestycyjnymi w infrastrukturę oraz wsparciu skierowanemu do wybranych obszarów gospodarki, program ma skutecznie realizować założenia strategii Europa 2020, z którą powiązany jest jego cel główny - wsparcie gospodarki efektywnie korzystającej z zasobów i przyjaznej środowisku oraz sprzyjającej spójności terytorialnej i społecznej.
Głównymi beneficjentami nowego programu będą podmioty publiczne, w tym jednostki samorządu terytorialnego oraz przedsiębiorcy, w szczególności duże firmy. Budżet POIiŚ to 27 513,9 mln euro z Funduszy Europejskich, czyli 114,94 mld zł. Oprócz tego, projekty kolejowe mogą być finansowane z części środków Programu Polska Wschodnia oraz 16 Regionalnych Programów Operacyjnych, którymi dysponują poszczególne województwa. W sumie, jak zapowiedziała minister infrastruktury i rozwoju, Elżbieta Bieńkowska postanowiono, że na drogi i kolej zostanie przyznana taka sama kwota. - Na każdy z obszarów zostanie przeznaczone po 10,5 mld euro - zapewniła.
Pieniądze te zostaną wydane na 46 projektów kolejowych wyszczególnionych w rządowym projekcie POIiŚ (str. 177). Znalazły się na niej linie w sieci TEN-T, połączenia kolejowe poza tą siecią oraz w aglomeracjach.:
Źródło: Kurier Kolejowy