Fot. Jędrzej Pilarski
- W pierwszym naborze w ramach funduszu Łącząc Europę (CEF) Polska ma zamiar zgłosić pięć projektów kolejowych o wartości 8 mld zł – poinformował wiceminister infrastruktury i rozwoju Zbigniew Klepacki podczas seminarium na temat znaczenia dla gospodarki i społeczeństwa nowej transeuropejskiej sieci transportowej.
Prace modernizacyjne prowadzone będą na linii kolejowej E59 Wrocław – Poznań (granica województwa dolnośląskiego – Czempiń), E20 Warszawa Poznań (Sochaczew – Swarzędz), E75 Rail Baltica (Sadowne – Białystok) oraz na liniach Warszawa Włochy – Grodzisk Mazowiecki i linii obwodowej Warszawa Gołąbki/Warszawa Zachodnia – Warszawa Gdańska.
- Celem jest zmodernizowanie do 2023 r. około 90 proc. polskiej części sieci pasażerskiej i towarowej, skrócenie czasu podróży między miastami wojewódzkimi do 1 godziny i 50 minut oraz uzyskanie stałych prędkości pociągów na długich odcinkach – podkreślił wiceszef resortu.
Po włączeniu Polski do Transeuropejskiej Sieci Transportowej, przez nasz kraj będą przebiegały dwa korytarze sieci bazowej: z północy na południe: Bałtyk – Adriatyk oraz ze wschodu na zachód: Bałtyk – Morze Północne. Sieć bazowa oznacza pełną elektryfikację linii, w miarę możliwości również bocznic, stworzenie warunków do prowadzenia pociągów o długości 740 m, jeżdżących z prędkością 100 km/h przy wykorzystaniu Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym ERTMS.
Odbywające się 25 lutego 2014 r. w Instytucie Kolejnictwa w Warszawie seminarium, zorganizowało Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP.
Źródło: MIiR