Projekt intermodalny „Revolucia” ...

Fot. Laude.pl

... z wykorzystaniem specjalnych kontenerów
Testy połączenia intermodalnego „Revolucia” trwały do grudnia ubiegłego roku, a regularne połączenia Unia Europejska – Mołdawia, spółka Laude Smart Intermodal otworzyła w styczniu 2014 roku. Do połowy marca na tory wyruszyły już cztery takie pociągi. Każdy skład to 42 wagony z 84 kontenerami 20 stopowymi opatentowanymi i wyprodukowanymi przez Laude. Zadaniem pociągu kontenerowego jest transport towarów paletyzowanych do Kiszyniowa, stolicy Mołdawii oraz złomu i koksu w inne rejony kraju. 
Do Polski w drodze powrotnej trafi głównie stal, wyroby spożywcze oraz tworzywa sztuczne.

Rynek przewozów towarów w relacji Zachód – Wschód jest dzisiaj w przeważającej części jednostronny. Jednym rodzajem towarów, które trafiają z UE na Ukrainę, do Mołdawii czy do Rosji są tzw. dobra przetworzone takie jak środki higieniczne, artykuły spożywcze, sprzęt AGD, inne ładunki paletyzowane, które ze względu na specyfikę muszą jechać pod przykryciem w suchym środku transportu.
W relacji odwrotnej natomiast przewożone są najczęściej dobra sypkie, jak zboża, biomasa czy węgiel. 

Dotychczas nikt nie dysponował taborem, który umożliwiałby przewiezienie w tych samych wagonach w jedną stronę np. sprzętu AGD, lub wyrobów paletyzowanych, a następnie w drodze powrotnej z wykorzystaniem – co warte podkreślenia - tych samych powierzchni do transportu np., zboża – stwierdził Janusz Górski, wiceprezes Laude Smart Intermodal S.A. - W konsekwencji wagony w jedną lub druga stronę wracały puste, w znaczący sposób podnosząc i tak nie małe koszty logistyczne - podsumował.

Rozwiązanie, które zmniejsza koszty
Teraz Laude, będzie wykorzystywać nowy – specjalnie opracowany typ kontenerów HTCOIL i HTSYP oraz wagonów do ich przewozu. Dzięki temu rozwiązaniu w tych samych kontenerach można transportować towary z różnych grup produktowych. 
W stałej relacji pociągi intermodalne będą wyjeżdżały z terminalu kontenerowego Laude w Zamościu wg opracowywanego właśnie rozkładu jazdy, zabierając ze sobą kontenery Laude, oraz np. kontenery z portów w Gdyni czy Gdańsku. 


Przypomnimy, pod koniec listopada 2013 roku Mołdawia wraz z Gruzją parafowały Umowę Stowarzyszeniową z Unią Europejską. Jej istotnym elementem z punktu widzenia rozwoju wymiany handlowej jest „Pogłębiona i Kompleksowa Umowa o Wolnym Handlu RM – UE”. Docelowo pozwoli ona na wyeliminowanie niemal w całości ceł unijnych i stopniowe ograniczanie cła krajów stowarzyszonych.
Według prognoz Komisji Europejskiej po wdrożeniu tych umów eksport z Mołdawii do Unii wzrośnie nawet o kilkanaście procent.
Wartość eksportu towarów Mołdawii w okresie I - X 2013 r. wyniosła 1 944,2 mln USD, odnotowując wzrost o 10,6%, w odniesieniu do danych z 2012 r. Blisko 47% tej sprzedaży trafiła na rynku Unii Europejskiej. Mołdawia wyeksportowała do Polski towary o wartości 69,9 mln USD (wzrost o 9,3%). W imporcie Mołdawii Polska zajęła 9 miejsce (wartość importu RM z Polski 115,8 mln USD).


- W obu przypadkach zarówno importu, jak i eksportu istnieją spore możliwości jego zwiększenia. Dobra i atrakcyjnie skalkulowana oferta przewozowa – moim zdaniem powinna się przyczynić do zwiększenia wzajemnej atrakcyjności handlowej. Tym bardziej, że nie ma dziś sensownej alternatywy wobec transportu kolejowego – zdecydowanie zapewnia Janusz Górski.