Fot. PKP PLK
Trwają prace usprawniające ruch kolejowy na odcinku z Inowrocławia do Jabłonowa. Inwestycja skróci czas przejazdu pociągów na tej trasie o prawie pół godziny. Poprawi się również komfort oraz bezpieczeństwo podróżowania.
Obecnie pociągi na tej trasie muszą zwalniać nawet do 40 km/godz. Ograniczenia wynikają ze złego stanu technicznego linii. Dzięki rewitalizacji odcinka z Inowrocławia, przez Toruń, do Jabłonowa Pomorskiego, pociągi pasażerskie przyspieszą do 120 km/godz., a towarowe do 100 km/godz.
Inwestycja pozwoli przywrócić parametry techniczne na prawie 90 km linii. W toku są prace rewitalizacyjne na 4 odcinkach o łącznej długości 34 km (Inowrocław – Wierzchosławice wraz ze stacją Więcławice, Gniewkowo – Nieszawka, Toruń Wschodni – Papowo Toruńskie i Wąbrzeźno – Książki, patrz ramka). Zgodnie z harmonogramem, kompleksowe działania na wymienionych odcinkach zakończą się w sierpniu 2014 r. – Dziś jeździmy po jednym torze, pociągi kursują wahadłowo. W tym czasie na torze sąsiednim wymieniane są wszystkie stare elementy linii kolejowej – wyjaśnia Arnold Bresch, kierownik kontraktu z PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Rewitalizacja linii obejmuje wymianę torów, rozjazdów, elementów sieci trakcyjnej, remont wiaduktów i przepustów. Na przejazdach kolejowo-drogowych uruchamiane są nowe urządzenia sterowania ruchem i naprawiana jest nawierzchnia drogowa. – Na 20 przejazdach kolejowo-drogowych samoczynna sygnalizacja podniesie poziom bezpieczeństwa. Wyremontowanych zostanie 8 przepustów, 6 wiaduktów, jeden most i przejście nad torami – wylicza Bresch. – Już na prawie 30 km linii położyliśmy nowy tor oraz wymieniliśmy 11 z 75 rozjazdów – dodaje.
Zakończenie inwestycji na trasie Inowrocław – Jabłonowo Pomorskie planowane jest w maju 2015 r. Całkowity koszt rewitalizacji tej linii wyniesie ponad 200 milionów złotych.
Rewitalizacja jest odtworzeniem parametrów technicznych linii kolejowej po długim okresie eksploatacji. To najszybsza i najtańsza metoda usprawnienia ruchu kolejowego na linii kolejowej, pozwalająca na likwidację ograniczeń prędkości oraz zwiększenie bezpieczeństwa prowadzenia ruchu.
Źródło: PKP PLK