Fot. PKP PLK SA
Podróż będzie szybsza bo we Wrocławiu trwa największa modernizacja mostów i wiaduktów kolejowych na linii E 59 Wrocław – Poznań. Ponad ulicami miasta zmieniają się konstrukcje obiektów inżynieryjnych, tory i sieć trakcyjna.
Szeroki zakres prac wymaga szczegółowych uzgodnień organizacji ruchu drogowego i kolejowego. Polskie Linie Kolejowe współpracują z zarządcą dróg i przewoźnikami kolejowymi by ograniczyć utrudnienia.
Dziesięć wiaduktów kolejowych przechodzi modernizację m.in. na ul. Grabiszyńskiej, Robotniczej, Strzegomskiej, Starogranicznej, Starogroblowej, Grobli Kozanowskiej, Osobowickiej. Nowe konstrukcje i układ torów uwzględniają potrzeby kolei i nowe założenia ruchu drogowego. Efektem prac będą m.in. lepsze rozwiązania torowe przy wjeździe do Wrocławia przez wiadukt nad ul. Grabiszyńską. Przy nim powstają m.in. mury oporowe by poszerzyć nasyp dla dodatkowej konstrukcji. W dobie przejeżdża tędy około 240 pociągów pasażerskich w kierunku Oleśnicy, Trzebnicy, Poznania, Głogowa, Legnicy, Wałbrzycha i Jeleniej Góry.
Poszerzy się wiadukt nad ul. Starogroblową. Nie tylko pociągi pojada po nowych konstrukcjach. Poszerzenie obiektu pozwoli na poprowadzenie dodatkowego pasa drogi i torowiska nowej linii tramwajowej. Obecnie trwają prace ziemne i wznoszenia żelbetowych nowych przyczółków. Ruch pociągów prowadzony jest tylko po jednym torze i wymaga to od PLK i przewoźników dobrej organizacji rozkładu jazdy.
Most nad Odrą. Od stycznia ruch kolejowy na moście prowadzony po zmodernizowanej konstrukcji. Trwają prace przy wznoszeniu nowego sąsiedniego przęsła. Poszczególne elementy są wynoszone dźwigami i montowane na tymczasowych podporach. W części żelbetowej mostu trwa skuwanie starego betonu i wzmacniane 29 filarów na których spoczywa ława torowiska.
Pasażerowie zyskają lepszy dostęp do pociągów na stacji Wrocław Popowice i przystanku Wrocław Mikołajów. Powstanie nowy przystanek Wrocław Osobowice Cmentarz. Wszystkie obiekty będą miały estetyczne i funkcjonalne perony z nowym dojściem oświetleniem i oznakowaniem, oraz właściwą obsługą osób o ograniczonych możliwościach ruchowych.
Prace przy obiektach realizowane są w ramach projektu „Modernizacja linii kolejowej E 59 na odcinku Wrocław - Poznań, Etap II - odcinek Wrocław - granica województwa dolnośląskiego”, który jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Zakończenie prac planowane w 2015 r. Łączny koszt projektu ok 1,5 miliarda zł.
Źródło: PKP PLK SA