Fot. Jędrzej Pilarski
Komisja Europejska przyznała Polsce 250,7 mln euro na dwa projekty dotyczące modernizacji linii kolejowych. Inwestycje mają na celu unowocześnienie taboru na trasach europejskich.
Komisja podkreśla, że dzięki obu projektom dojeżdżający do pracy oraz turyści będą podróżować w znacznie lepszych i bezpieczniejszych warunków. Ponadto skróci się czas podróży i poprawi obsługa. Chodzi o unowocześnienie połączeń priorytetowych w ramach transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T).
"To są ważne inwestycje dla Polski i Europy. Poprawią one konkurencyjność naszych transeuropejskich linii kolejowych; będą też przyciągać więcej firm i gości, co przyczyni się do wzmocnienia gospodarki w Polsce" - powiedział komisarz ds. polityki regionalnej Johannes Hahn, cytowany w komunikacie Komisji.
Jak dodał, oba projekty są również bardzo dobrym przykładem tego, jak inwestycje UE w ramach polityki regionalnej przyczyniają się do poprawy mobilności obywateli UE, zapewniając im przy tym bezpieczne i jednocześnie przyjazne dla środowiska warunki podróży.
Pierwszy projekt dotyczy zakupu przez spółkę Twoje Linie Kolejowe 20 pociągów, które będą mogły być używane na liniach transeuropejskich. Chodzi o połączenia: odcinek Poznań-Warszawa; odcinki Warszawa-Działdowo, Bydgoszcz-Gdynia, Zawiercie-Katowice i Idzikowice-Psary; linie Szczecin-Poznań i Psary-Kraków, które są również częścią transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T).
Unia Europejska wesprze te inwestycje kwotą 185,5 mln euro; całość będzie kosztowała 285,2 mln euro. Projekt wystartował w listopadzie 2013 r. i ma zostać sfinalizowany do końca 2015 roku.
W ramach drugiego projektu zostanie zmodernizowanych 150 wagonów pasażerskich oraz kupiony zostanie sprzęt do ich czyszczenia i utrzymania. Wagony będą jeździły na trasie z Przemyśla do Szczecina, przez Rzeszów, Kraków, Katowice, Opole, Wrocław i Poznań.
Unia Europejska, za pośrednictwem Funduszu Spójności, dofinansuje drugi etap tej inwestycji 65,2 mln euro; łączna wartość projektu to 100,3 mln euro. Realizacja projektu rozpoczęła się w czerwcu 2013 r. i ma zostać zakończona we wrześniu 2015 roku.
Obie inwestycje są finansowane w ramach polskiego programu operacyjnego "Infrastruktura i Środowisko" w ramach tego samego priorytetu "Transport przyjazny środowisku". Nowe urządzenia będą obsługiwane przez PKP Intercity.
Źródło: PAP