Fot. Jędrzej Pilarski
PKP Cargo świadczy usługi przewozowe transportu ładunków w kontenerach dla spółki PCC Intermodal, poinformował oficjalnie zarząd tego przewoźnika.
Współpraca obejmie obsługę na trasie z Gdyni do Kutna, ale dodatkowo także przewozy na linii Brześć-Małaszewicze-Kutno. Oprócz świadczenia usług przewozowych, przy obsłudze partnera biznesowego PKP Cargo wykorzystuje swoje centrum logistyczne w Małaszewiczach, przy granicy z Białorusią.
Rozmowy na temat rozpoczęcia współpracy obie spółki rozpoczęły kilka miesięcy temu, informuje PKP Cargo. Pierwsze próbne przewozy zrealizowała ona na rzecz PCC Intermodal w kwietniu 2014 roku, a obecnie prowadzi kilka regularnych pociągów tygodniowo.
Umowie sprzyjało odebranie przez PKP Cargo połowy, z zamówionych 330 wagonów - platform do transportu dwóch kontenerów 40. stopowych, preferowanych na świecie w transporcie morskim. Tradycyjnymi platformami można przewozić dwa kontenery 20. stopowe lub po jednym o większej pojemności.
Należy przypomnieć, że do niedawna głównym partnerem kolejowym dla operatora logistycznego PCC Intermodal był Lotos Kolej.
- Wykazaliśmy się dużą elastycznością operacyjną, ponieważ rozpoczęcie regularnej współpracy z mocno zorientowanym na klienta operatorem wymagało opracowania wspólnych, jednolitych zasad współpracy na poziomie organizacji przewozów i dokumentacji przewozowej - powiedział Jacek Neska, członek zarządu PKP Cargo ds. handlowych. - Jestem przekonany, że współpraca z PCC Intermodal ma bardzo dobre perspektywy, o czym świadczą pozytywne doświadczenia z ostatnich tygodni.
Przewozy intermodalne, czyli ładunków w kontenerach realizowane koleją i samochodami (dowóz od klienta do terminala kolejowego, odwiezienie z niego do terminala), są najdynamiczniej rozwijającym się segmentem transportu kolejowego. Od 2004 roku rosły średniorocznie o 15,5 proc. (w ub.r. dynamika zmalała do 8 proc.).
Pod względem udziału w ogólnym kolejowym transporcie towarowym, mierzonym pracą przewozową, intermodal z ok. 2 proc. w 2004 roku do ponad 6 proc. w ub. roku.
PKP Cargo jest liderem przewozów intermodalnych w Polsce, z około 60. procentowym udziałem w tym segmencie rynku. Oprócz taboru dysponuje też własną infrastrukturą, pozwalającą na składowanie, magazynowanie i przeładunek towarów na placach i terminalach kontenerowych. Łącznie może tam składować ok. 11,5 tys. TEU (kontenerów 20. stopowych), a maksymalna techniczna zdolność przeładunkowa sięga 890 tys. TEU rocznie.
Źródło: WNP