Strategiczne partnerstwo ws. połączenia kolejowego Europa - Chiny

Fot. railwayinsider.eu

Operator logistyczny GEFCO oraz firma logistyczna UTLC (United Transport and Logistics Company), utworzona przez koleje: rosyjskie, białoruskie i kazachskie, podpisały w Soczi list intencyjny o współpracy obsługi regularnych dostaw towarów pomiędzy Europą a Chinami.

Jak informuje GEFCO, opracowuje ona już wspólnie z biurem projektów UTLC kolejowe rozwiązanie logistyczne, które pozwoli na regularne transporty towarów pomiędzy Europą a Chinami w czasie krótszym niż trzy tygodnie.

Według założeń, UTLC będzie zapewniać transport kontenerów pomiędzy terminalami kolejowym na terenie krajów Euroazjatyckiej Wspólnoty Gospodarczej, o prędkości tranzytu do 1000 km/dzień. GEFCO uruchomi natomiast platformę logistyczną dedykowaną do obsługi przepływów towarów w Europie, zapewniając tym samym obsługę na etapie „ostatniej mili”.

Grupa GEFCO specjalizuje się w logistyce towarów przemysłowych, głównie z sektora motoryzacji, opartej na transporcie kolejowym. Od 2013 r. realizuje siedmioletnią umowę z koncernem General Motors, który powierzył GEFCO zarządzanie całością swojego łańcucha logistycznego w Europie i w Rosji, a podobną umowę ma z grupą PSA Peugeot Citroën. Łącznie ma oddziały w 37 krajach, w tym w Polsce.

Przeżywająca problemy finansowe grupa GEFCO 20 grudnia 2012 r. została przejęta przez RŻD (Koleje Rosyjskie). W 2013 r. zrealizowała 4 mld euro obrotów, wypracowując zysk netto 55 mln euro.

Spółka UTLC została utworzona w czerwcu 2013 roku. Pod koniec listopada zarząd RŻD wstępnie zaakceptował wkład spółki w kapitale zakładowym UTLC, wnosząc 50 procent plus dwie akcje firmy TransContainer i 100 procent minus jedna akcja udziałów w spółce OJSC Russian Railways Logistics. Dokumenty założycielskie UTLC są weryfikowane przez rosyjski rząd.

Źródło: WNP