Fot. Jędrzej Pilarski
W pierwszym półroczu tego roku spółka PKP Cargo zainwestowała w zakup i modernizację taboru 241 mln zł, o 106 mln zł więcej niż rok wcześniej.
Największą pozycją było powiększenie parku wagonów o 100 uniwersalnych platform do przewozu dwu kontenerów czterdziestostopowych na każdej. Tradycyjne platformy zabierają jeden taki kontener.
Podpisany jesienią 2013 roku kontrakt zakupu łącznie 330 platform ma wartość 117 mln złotych, z czego prawie 30 mln zł spółka pozyskała ze środków unijnych.
Obecnie trwają prace nad rozwiązaniami pozwalającymi na samodzielną produkcję platform intermodalnych, w oparciu o spółki grupy kapitałowej PKP Cargo, informuje zarząd spółki.
PKP Cargo modernizuje węglarki, przed tegorocznym szczytem przewozów węgla. Do eksploatacji trafiło już ich dwa tysiące więcej niż rok wcześniej. W październiku ich liczba wzrośnie do trzech tysięcy, zapowiada zarząd. Będzie to około 15 proc. więcej w porównaniu do poprzedniego roku.
Zwiększenie liczby węglarek na jesienny szczyt przewozowy jest odpowiedzią spółki na wolniejszy nimi obrót, z powodu spowolnienia średniej prędkości handlowej, co ma związek z robotami torowymi.
W I półroczu nakłady PKP Cargo na naprawy okresowe taboru realizowane na najwyższych poziomach utrzymania (P4 i P5) miały wartość 165 mln zł i były o ponad 40 proc. wyższe niż rok wcześniej (115 mln zł). Łącznie naprawom tym poddano 78 lokomotyw oraz prawie 4,7 tys. wagonów towarowych, z czego blisko 80 proc. stanowiły węglarki.
PKP Cargo modernizuje też lokomotywy spalinowe, co przyczynia się do obniżki kosztów eksploatacyjnych. W I półroczu unowocześnił 10 takich lokomotyw serii SM48, wydając na ten cel prawie 46,5 mln zł.
Zastosowano w nich nowoczesny silnik spalinowy, prawie dwukrotnie zwiększając ich moc znamionową, z 882 kW do 1550 kW. Nowy silnik zużywa też mniej paliwa, dzięki czemu będą możliwe dalsze oszczędności. Zakres modernizacji pozwolił na zmianę serii lokomotywy na ST48. Zmodernizowane maszyny mogą być teraz angażowana do pracy manewrowej, jak i do prowadzenia pociągów.
- Kwota, którą przeznaczyliśmy tylko w pierwszym półroczu na wzmocnienie naszego taboru mogłaby posłużyć budowie floty średniej wielkości przewoźnika kolejowego w Polsce – skomentował Adam Purwin, prezes zarządu PKP Cargo. - Wraz z szeroko zakrojoną akcją zatrudniania maszynistów, inwestycje są fundamentem naszego rozwoju.
Źródło: WNP/PKP Cargo