O przyszłości polskiej kolei podczas IV Kongresu Kolejowego

Regulacje europejskie wpływające na sektor kolejowy w Polsce oraz inwestycje na kolei w perspektywie finansowej 2014 – 2020 to główne zagadnienia poruszane podczas Kongresu Kolejowego, który odbył się 9 października 2014 r. W debacie wziął udział podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju Zbigniew Klepacki.

W wystąpieniu otwierającym debatę wiceminister Zbigniew Klepacki odniósł się do szans i zagrożeń wynikających z wdrożenia IV pakietu kolejowego. Jak podkreślił, głównym celem pakietu jest utworzenie jednolitego rynku przewozów pasażerskich w Europie. Wg założeń, liberalizacja ma otworzyć krajowe przewozy pasażerskie dla nowych podmiotów i usług. Oznacza to, że każdy z operatorów będzie miał równy dostęp do europejskiej infrastruktury i świadczenia usług. IV pakiet kolejowy zakłada również instytucjonalne rozdzielenie zarządzania infrastrukturą kolejową od przedsiębiorstw przewozowych oraz zapewnienie wszystkim przedsiębiorstwom dostępu do infrastruktury kolejowej na równych zasadach. Nie mniej ważnym założeniem jest ujednolicenie systemów bezpieczeństwa w całej UE. 

Wiceminister Klepacki dodał, że liberalizacja rynku przewozów pasażerskich stwarza zarówno szanse, jak i zagrożenia dla polskich przewoźników pasażerskich. Będą oni mogli świadczyć usługi przewozowe na zagranicznych rynkach, a konkurencja wymusi podniesienie efektywności i jakości usług. Zostaną jednak zmuszeni do zmierzenia się z konkurencją ze strony przewoźników zagranicznych, którzy mogą wyprzeć z rynku podmioty najmniej efektywne. Zdaniem wiceministra ryzyko marginalizacji udziału krajowych przewoźników pasażerskich jest niewielkie. Jak objaśniał, według przygotowywanych w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju scenariuszy, istnieje prawdopodobieństwo, iż w wyniku wdrożenia IV pakietu kolejowego konieczność dostosowania do przepisów może wystąpić jedynie w przypadku spółki PKP LHS. - Zarówno dla PKP PLK, jak i dla PKP SKM nie przewidujemy istotnych zmian nawet w scenariuszu pesymistycznym – podkreślił wiceminister Klepacki.

Wiceminister przywołał również pozycję polskich samochodowych firm przewozowych w Europie, która znacząco wzrosła w wyniku liberalizacji rynku w UE. Podkreślił, iż udział polskich firm transportowych pod względem wielkości przewozów międzynarodowych, który obecnie wynosi 24%, jest największy spośród wszystkich krajów UE. Zdaniem wiceministra Klepackiego podobna szansa stoi przed przewoźnikami kolejowymi. 

Kongres Kolejowy to spotkanie branży kolejowej i sektorów z nią powiązanych, podczas którego dyskutowane są najważniejsze kwestie i problemy wpływające na sytuację podmiotów funkcjonujących na rynku. Tegoroczna, IV edycja Kongresu, odbyła się w Łodzi. Wydarzenie zostało objęte honorowym patronatem MIiR.

Źródło: MIiR