Fot. PTWP
W Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju część współwłaścicieli spółki Przewozy Regionalne, czyli marszałków województw, podpisało 17. 10. 2014 r. porozumienie w sprawie oddłużenia i dofinansowania tej spółki poprzez pozyskanie większościowego inwestora.
Jeżeli te najważniejsze warunki zostaną spełnione, jest szansa, że w ciągu najbliższych pięciu lat Przewozy Regionalne osiągną długotrwałą rentowność, ocenili sygnatariusze porozumienia.
Podstawą do jej podpisania była analiza, jaką przeprowadziła firma doradcza EY. Przedstawiła ona też różne scenariusze dla spółki.
Z analizy wynika, że rynek przewozów regionalno-aglomeracyjnych w Polsce nie rozwija się tak jak rynki w Europie Zachodniej. Jednym z istotnych powodów takiej sytuacji jest zbyt krótki okres kontraktowania usług przewozowych, który wynosi średnio rok lub dwa lata, w porównaniu z pięcioma na tamtych rynkach.
Doradca wskazał także, że Przewozy Regionalne, mimo utraty rynku w ostatnich latach, pozostają największym przewoźnikiem kolejowym w Polsce. Aby spółka mogła poprawić swoją konkurencyjność i świadczyć usługi wyższej jakości z korzyścią dla pasażerów, konieczne jest jej oddłużenie, optymalizacja kosztowa oraz uzyskanie zdolności do finansowania nowego taboru.
Ostatecznie rekomendację uzyskał dziś wariant przewidujący oddłużenie spółki oraz wprowadzenie inwestora strategicznego. Tym samym zaniechano, jako jedną z możliwości, koncepcję podziału spółki na kilka spółek, obsługujących makroregiony.
Według założeń projektu, partner strategiczny reprezentujący Skarb Państwa ma wnieść do spółki około 750 mln zł gotówka, stając się tym samym jej większościowym udziałowcem. Kwota ta ma zostać przeznaczona zarówno na spłacenie tzw. historycznych długów PR, szacowanych na 600 mln zł, jak i na przeprowadzenie restrukturyzacji.
Kluczowe dla przyszłości Przewozów Regionalnych ma być również wprowadzenie umów na świadczenie usług przewozowych w poszczególnych województwach na okres od co najmniej pięciu do dziesięciu lat, a nie jak dotychczas na rok lub dwa. Dzięki nim spółka ma szansę na większą stabilność pracy, a także możliwość zaplanowania m.in. inwestycji w tabor.
Porozumienie podpisali: ze strony MIR - Zbigniew Klepacki, podsekretarz stanu oraz marszałkowie województw: mazowieckiego, śląskiego, kujawsko-pomorskiego, lubelskiego, świętokrzyskiego i opolskiego, a ze strony Przewozów Regionalnych Tomasz Pasikowski - prezes zarządu i Wojciech Kroskowski, dyrektor finansowy.
Podpisów pod porozumieniem nie złożyli zatem przedstawiciele 10 województw. O powodach, zarząd PR ma poinformować dziennikarzy w poniedziałek.
Według nieoficjalnych przekazów, także te pozostałe samorządy przystąpią do programu, ale po wyjaśnieniu i uściśleniu pewnych kwestii.
- Wybór scenariusza zakładającego pozyskanie większościowego inwestora ze strony Skarbu Państwa, który umożliwi oddłużenie spółki poprzez jej dokapitalizowanie, daje realne podstawy do trwałej rentowności Przewozów Regionalnych - skomentował wiceminister Zbigniew Klepacki. - Podział spółki byłby niekorzystny nie tylko dla samej spółki i jej właścicieli, ale także dla całego segmentu regionalnych przewozów pasażerskich. Spowodowałoby to konieczność budowania od podstaw całego systemu świadczenia takich usług.
Przewozy Regionalne są największym kolejowym przewoźnikiem, z którego usług korzysta codziennie ponad 230 tys. osób. Średnio w ciągu doby spółka wysyła na tory około 1600 pociągów. Jednak jej udział w rynku przewozów systematycznie maleje i po ośmiu miesiącach br. (według danych Urzędu Transportu Kolejowego) wynosił 29,5 proc., podczas gdy rok wcześniej - 31,4 proc.
Źródło: WNP