Jarosław Pawluk: Track Tec gotowy na dostawy dla KDP

Fot. PTWP

Track Tec stara się wyprzedzać trendy i potrzeby rynku, szczególnie krajowego - przekonuje w rozmowie z portalem wnp.pl Jarosław Pawluk, prezes firm. - Jeżeli zajdzie więc potrzeba dostarczania rozjazdów i podkładów na potrzeby kolei dużych prędkości (KDP) w Polsce, jesteśmy przygotowani, aby sprostać nowym wymogom.

Prezes omawiając bieżące prace, prowadzone w firmie, wskazał na opracowywaną od dłuższego czasu nową organizacją logistyki podkładów betonowych i rozjazdów kolejowych bezpośrednio z zakładów na place budów.

- To nowatorskie rozwiązanie wdrożymy jeszcze w tym roku, co pozwoli nie tylko skrócić czas robót torowych, ale również rozwiąże istotny problem odpowiedzialności za spełnienie norm technicznych naszych produktów - powiedział nam Jarosław Pawluk, prezes zarządu Grupy Track Tec. 

W szczególności, problem ten dotyczy rozjazdów na podrozjazdnicach strunobetonowych. Są one produkowane w zakładach grupy, następnie rozmontowywane i przewożone na plac budowy. Tam, w warunkach często stricte polowych, elementy stalowe są z powrotem montowane i zabudowywane na linii kolejowej. 

- To mało efektywny i niepraktyczny sposób - podkreśla Jarosław Pawluk. - Wydłuża czas robót, ale także nakłada na nas obowiązki spełnienia wymogów technicznych rozjazdów podczas gdy to nie my je transportujemy i montujemy. 

W niedługim czasie Track Tec dysponować będzie czterema zestawami składającymi się z trzech wagonów każdy. Ma już żuraw, umożliwiający rozładunek bloków i ich ułożenie na przygotowanym podłożu. 

Według szacunków zarządu Grupy, dostawy rozjazdów w systemie "just in time" skrócą o ponad połowę czas ich zabudowę, a tym samym czas zamknięcia odcinka torów. 

- Pierwszy zestaw wprowadzimy do ruchu jeszcze w tym roku, a w przyszłym pozostałe - dodaje Pawluk. - Wychodzimy w ten sposób także naprzeciw napiętym planom PKP PLK, który musi zrealizować do końca przyszłego roku inwestycje współfinansowane ze środków minionej perspektywy finansowej. 

Przypomina on, że Grupa rozwija także kompetencje logistyczne. Wiąże się to zarówno z planowanym uruchomieniem transportu gotowych rozjazdów, jak i rosnącymi potrzebami przewozu materiałów do produkcji i ekspedycji gotowych wyrobów. Rocznie zakłady Track Tec mają potrzeby transportu ok. 1 mln ton ładunków. 

Od stycznia działa już podmiot zależny Track Tec Logistics. 

- W Urzędzie Transportu Kolejowego złożyliśmy wniosek o uzyskania dla niego licencji na przewozy towarów koleją - dodaje prezes Pawluk. - Jeszcze nie zdecydowaliśmy, czy operacje kolejowe będziemy prowadzić samodzielnie, czy z partnerem. 

Jak dodaje, zarząd stara się "wyprzedzać trendy i potrzeby rynku, szczególnie krajowego." 

- Jeżeli zajdzie więc potrzeba dostarczania rozjazdów i podkładów na potrzeby kolei dużych prędkości (KDP) w Polsce, jesteśmy przygotowani, aby sprostać nowym wymogom - stwierdza Jarosław Pawluk. - Sądzę, że obecnie, po doświadczeniach wynoszonych z przyspieszonej modernizacji infrastruktury kolejowej, powinniśmy rozpocząć dyskusję nad potrzebą budowy KDP w Polsce i sposobem sfinansowania. Jest ona potrzebna w rozwiniętym przemysłowo kraju, sprzyja też rozwojowi technologii rodzimych firm. 

Źródło: WNP