Modernizacja trasy Warszawa – Białystok wyraźnie przyspieszyła. To efekt wstrzymania ruchu pociągów na odcinku linii kolejowej między Tłuszczem a Łochowem. Rozebrano już połowę mostu kolejowego nad rzeką Liwiec, a na kolejnych fragmentach linii pojawiają się ekipy budowlane. Zyskują także mieszkańcy miejscowości położonych wzdłuż torów.
Konieczność budowy nowego mostu na Liwcu była jedną z głównych przyczyn całkowitego, dwutorowego, zawieszenia ruchu kolejowego na odcinku pomiędzy Tłuszczem a Łochowem. Pociągi nie jeżdżą tą trasą od 12 października. W zamian uruchomiona została autobusowa komunikacja zastępcza, która zapewnia pasażerom dojazd z Białegostoku i miejscowości pośrednich do Warszawy. Funkcjonują zarówno połączenia aglomeracyjne jak i dalekobieżne. Ruch na linii zostanie wznowiony w grudniu 2015 roku.
Wstrzymanie ruchu pociągów umożliwiło znaczące przyspieszenie tempa robót na trasie. Wszędzie tam, gdzie wykonawca uzyskał pozwolenie na budowę widać pracujące maszyny i robotników. Są miejsca, gdzie mieszkańcy już lada dzień będą mogli korzystać z pierwszych efektów prac. Tak jest np. w miejscowości Chrzęsne, gdzie na bazie porozumienia pomiędzy PKP Polskimi Liniami Kolejowymi S.A. a gminą Tłuszcz powstaje ok. 1,5 km asfaltowej drogi. Pierwotnie PLK miała tam wybudować przejazd technologiczny wzdłuż torów. Kilkanaście metrów dalej przebiegała wyeksploatowana droga gminna. Stronom udało się porozumieć i z korzyścią dla mieszkańców, wykonać jedną drogę, w wyższym standardzie.
W kilku miejscowościach (m.in. Zagościńcu, Klembowie i Jasienicy) na przystankach, trwa budowa wygodniejszych, wyższych peronów, które będą wyposażone w ławki, oświetlenie, elektroniczne wyświetlacze do prezentacji komunikatów oraz nowy system nagłaśniający.
W wielu miejscach na trasie widać ekipy wykonujące prace torowe (układanie podkładów i szyn), a także teletechniczne i energetyczne. Całość ma zakończyć się jesienią 2016 r.
Po zakończeniu modernizacji pociągi pasażerskie będą mogły poruszać się tą trasą z prędkością 160 km/godz. Wyraźnie poprawi się też komfort pasażerów, którzy zyskają wygodne i funkcjonalne perony, dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.
W ramach projektu wykonamy, m.in.:
§ 66 km linii kolejowej (156 km torów)
§ 183 km sieci trakcyjnej
§ 140 ogrzewanych rozjazdów
§ 9 mostów kolejowych
§ 38 peronów
§ 8 skrzyżowań bezkolizyjnych
§ ok. 57 km ekranów akustycznych
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowiska.
Źródło: PKP PLK