Zakończyła się przebudowa dworca PKP w Kostrzynie nad Odrą

Fot. polskaniezwykla.pl

Polskie Koleje Państwowe SA zakończyły przebudowę dworca w Kostrzynie nad Odrą (Lubuskie). Głównym celem inwestycji była poprawa komfortu podróżnych, bezpieczeństwa, estetyki oraz dostosowanie dworca do potrzeb niepełnosprawnych.

Jak poinformował w poniedziałek PAP rzecznik PKP SA we Wrocławiu Bartłomiej Sarna, przebudowa dworca została sfinansowana ze środków własnych PKP S.A. i z budżetu. Jej koszt zamknął się w kwocie 7,7 mln zł netto.

W ramach prac odnowiono wszystkie pomieszczenia związane z obsługą podróżnych - hol, kasy biletowe, toalety, a także pomieszczenia komercyjne.

Na parterze budynku podróżni mogą skorzystać z saloniku prasowego, kantoru, lokalu gastronomicznego oraz sklepu obuwniczego. Na piętrze dworca zlokalizowano przestrzeń biurową, gdzie znajdą się posterunek SOK i pomieszczenia jednego z przewoźników kolejowych.

Historyczny blask z II połowy XIX wieku odzyskała elewacja budynku wraz ze znajdującymi się na niej detalami architektonicznymi.

"Dzięki tej inwestycji dworzec został dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych poprzez likwidację barier architektonicznych, dostosowanie toalet i zamontowanie wind. Zamontowano nowe systemy informacji głosowej i wizualnej dla podróżnych" - powiedział Sarna.

Rzecznik podkreślił, że na dworcu i w jego otoczeniu będzie bezpieczniej, gdyż zainstalowano na nim nowoczesny system monitoringu. Inwestycja objęła również remont dachu, wymianę stolarki okiennej i drzwiowej oraz instalacji.

Pierwotnie remont kostrzyńskiego dworca miał zakończyć się w 2012 roku, jednak ten termin nie został dotrzymany. Jak wyjaśnił Sarna, powodem było ogłoszenie upadłości przez pierwszego wykonawcę i konieczność inwentaryzacji wykonanych przez niego prac, a następnie przeprowadzenie procedury przetargowej na wybór nowego wykonawcy.

Dworzec w Kostrzynie nad Odrą to architektoniczna perełka. Został wzniesiony w latach 1872-1874 według projektu Eduarda Roemera.

Jest to jeden z dwóch dwupoziomowych dworców w Polsce - perony znajdują się na poziomie parteru i pierwszego piętra budynku. Modernizacja drugiego z takich dworców, który znajduje się w Kępnie (woj. wielkopolskie), zakończyła się w grudniu ub. roku.

Źródło: PAP