Fot. halolodz.pl
Od 1 listopada pociągi Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej (ŁKA) obsługiwać będą połączenia na linii Łódź Kaliska-Łódź Widzew. Przejazd 15-kilometrowym odcinkiem trwać ma do 20 minut. Część tych połączeń będzie przedłużona do Zgierza.
ŁKA uruchomi początkowo sześć połączeń relacji Łódź Kaliska - Łódź Widzew oraz siedem połączeń w przeciwnym kierunku.
Od 14 grudnia - po wejście w życie nowego rozkładu jazdy pociągów - planowane jest uruchomienie w sumie ośmiu par pociągów (16 połączeń) w obu kierunkach.
Pociągi będą zatrzymywać się na trzech przystankach pośrednich: Łódź Chojny oraz zmodernizowanych: Łódź Pabianicka i Łódź Dąbrowa. Trzy pary pociągów jeździć będą na trasie wydłużonej do Zgierza, z trzema przystankami w Łodzi: Stoki, Marysin, i Arturówek. Czas przejazdu z Łodzi Kaliskiej do Zgierza wyniesie 40 minut - poinformował w poniedziałek prezes ŁKA Andrzej Wasilewski.
Pociągi ŁKA dodatkowo skoordynowano z połączeniami z Łodzi do Warszawy.
Jak powiedział marszałek woj. łódzkiego Witold Stępień, tabor ŁKA to obecnie już 16 nowoczesnych składów, bowiem w miniony weekend producent dostarczył kolejnych 10 zamówionych przez samorząd pojazdów.
- Od 1 listopada tylko pociągi ŁKA będą obsługiwać linię Łódź-Sieradz, nie będzie na niej już Przewozów Regionalnych. I te pociągi będą również obsługiwać połączenia aglomeracyjne w Łodzi - zapowiedział Stępień.
Prezydent Łodzi Hanna Zdanowska podkreśliła, że dzięki ŁKA miasto zyskało nowy, bardzo szybki środek miejskiego transportu. Zapowiedziała, że w nowej perspektywie unijnej na lata 2014-20 Łódź zamierza wiele pieniędzy zainwestować w nowoczesny tabor. Już pod koniec listopada mają pojawić się pierwsze nowe autobusy, a w przyszłym roku - tramwaje.
W ocenie Zdanowskiej, po zakończeniu m.in. budowy podziemnego dworca Łódź Fabryczna, Łódź na przełomie lat 2015/16 może stać się najlepiej skomunikowanym miastem w Polsce.
To kolejne połączenie ŁKA uruchamiane wokół Łodzi. Od kilku tygodni przewoźnik obsługuje trasę Łódź Widzew - Zgierz. Ten 12-kilometrowy odcinek pociągi pokonują w 16 minut. Bilety normalny za przejazd pociągami kolei obwodowej kosztują 3 zł, uczniowskie - 1,89 zł, a studenckie - 1,47 zł. Seniorzy powyżej 60. roku życia płacą 1,5 zł.
ŁKA, która jest spółką samorządu województwa ruszyła w połowie czerwca tego roku. Po uruchomieniu połączeń kolei obwodowej w Łodzi i przejęciu obsługi na trasie Łódź-Sieradz, wkrótce przewoźnik chce uruchomić także połączenia z Łodzi do Łowicza, Koluszek i Kutna.
Tabor ŁKA stanowi obecnie 16 pojazdów szynowych Flirt3 wyprodukowanych przez firmę Stadler Polska. Ostatnie cztery z 20 zamówionych składów mają zostać dostarczone w lutym 2015 r. Zakończyła się też budowa nowoczesnego zaplecza technicznego dla taboru na stacji Łódź Widzew. Firma Stadler Polska w ramach kontraktu przez 15 lat będzie zajmowała się w nim serwisowaniem i utrzymaniem pojazdów.
Wartość projektu "Budowa systemu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej" przekracza 457 mln zł, z czego ponad 193 mln zł pochodzi z Funduszu Spójności.
Źródło: PAP